We survived!! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu We survived!! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu

We survived!!

13 Mei 2014 | Kenia, Kisumu

Hallo allemaal,

We zijn al ongeveer een week in Kenia, jeej!! En we hebben het zonder kleerscheuren overleefd (voor de ouders een hele geruststelling?)
Donderdag zijn we geland in Nairobi en afgezet bij het Shalome house waar we uitgeput op bed zijn beland. Volgende dag met z’n alle naar de giraffen en olifanten geweest, we hebben daar zelfs les gekregen over de anatomie van een giraffe.
Ook die avond uitgeput op bed beland door alle nieuwe indrukken die worden opgedaan. En je zal misschien wel denken dat we rustig aan doen met de studenten, omdat alles zo veel energie kost. Maar niks is minder waar, want de volgende dag stond de wekker om half 5! Een 6uur lange reis naar Kisumu stond ons te wachten. Tijdens de reis is er veel gezien en ook nu moesten ze erg wennen aan het echte Kenia. Jawel, in die 6uur tijd moet er wel eens iemand naar de wc. Een gat in de grond is hier dan ook meer als normaal. Een aantal meiden vonden het dan ook een prima idee om nog een paar uur te wachten!
Eindelijk aangekomen in Kisumu konden Iris, Nicky en Lauri hun koffers al uitpakken. Die blijven de eerste periode in Kisumu. Mark, Kim, Priscilla en Anouck moesten nog even uit hun koffer leven, want die vertrekken later naar Rangala om daar het heerlijke plattelandsleven op te snuiven.
De eerste boodschappen zijn in dat weekend gehaald en ook de eerste ritjes in de Tuk Tuk zijn gereden. Ze hebben Millicent en Consolata ontmoet, onze twee Keniaanse coachen, of zoals ze zelf zeggen “black mama”. En ze hebben Sammy onze vaste Tuk Tuk driver ook ontmoet.
Om de groep gelijk een beetje in Keniaanse sferen te brengen hebben we de eerste avond in Kisumu een Keniaanse maaltijd voorgeschoteld. Chapatti met green grams of bruine bonen. Als je het aan de groep vraagt ziet het eruit als drab en smaakt het naar pannenkoeken met snert. Verder hebben we dat weekend een beetje rustig aan gedaan, beetje chillen.
Maandagochtend vertrokken we met z’n alle vroeg richting Rangala. De koffers van Anouck, Priscilla, Kim en Mark moesten mee, want die blijven daar. We hebben met heel de groep het huis bekeken en we zijn ook met z’n alle heel snel tot één conclusie gekomen: het was mega stoffig en vol met spinnen. Een grote schoonmaak stond voor de deur. Maar eerst stond er ons een warm welkom te wachten bij het Babyhome. We werden daar leuk ontvangen en mochten niet weg voordat we thee hadden gedronken en mandazi en toast op hadden. Daarna door naar de Equator waar Mark en later Iris stage gaan lopen, beetje jammer dat de school leeg was omdat het nog vakantie was.
Hierna is de groep opgesplitst! De meiden van Kisumu gingen weer terug en de meiden + heer van Rangala bleven achter.
Verschil tussen platteland en stad was meteen merkbaar. Het luxe leventje die we in de stad leven, ruilen we op het platteland in. Daar hebben ze met bloed, zweet en tranen het huis schoongemaakt (met vooral veel zweet). En ze gaan een gevecht aan met een inmens grote kakkerlak. De groep komt dit weekend al weer bij elkaar en gaan we zeker gezellige dingen met z’n alle doen!
Nu zul je misschien denken; hee, gaan ze ook nog iets van stage lopen? Jaa dat gaan ze zeker doen. We hebben een kleine oponthoud gehad met het regelen van het visum daar voor.
Eigenlijk zou iedereen dinsdag beginnen met hun stage, maar dit is een klein beetje uitgelopen. Woensdag heeft de groep in Rangala meegeholpen in het babyhome en de groep in Kisumu heeft alvast een rondleiding door het ziekenhuis gehad en afspraken gemaakt over de afdelingen waar ze gaan stage lopen. Donderdag begon iedereen met hun eigen stage en dat is allemaal goed gegaan. Een kort weekje, maar ja “This is Kenya”.

Nou dit was een kleine update voor de thuisblijvers. En buiten de meiden & heer om zullen wij ons ook af en toe laten horen!

• 13 Mei 2014 - 11:37

An Dutij:

Karibu in Kenya!
    Ja! Dat stoffige huis met die spinnen, we weten er alles van! Maar ook van de schoolkindjes die je s morgens vroeg al in dat huis kunt horen, net zoals het geluid van de kraaiende hanen die nog aan de pan ontsnapt zijn..het wordt een rollercoaster aan ervaringen: lieve mensen, geniet ervan en veeeel succes!

• 13 Mei 2014 - 12:26

Corry:

Dank voor het verslag. Altijd weer leuk om te lezen hoe het gaat en e.e.a. gegaan is. Inmiddels heb ik van Dr. Juliana gehoord dat jullie de brief afgegeven hebben en is zij al in nairobi geweest om het visum voor nederland aan te vragen. Vanmorgen kreeg ik een smsje dat ze het visum gaan geven. Wat je daar allemaal voor moet doen. Soooo dan is het visum halen voor Kenia een peulenschilletje (zelf ook al vaak gedaan) en dat is soms ook een heel gedoe he.
    Ik hoop dat jullie mooie ervaringen op mag doen in je stage periode. Groet de 2 mama's en Zr. Mary Esther en een dikke knuffel aan little Corry in Rangala babyhome.
    Groetjes...