WEEK 1 - 2 en 3 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu WEEK 1 - 2 en 3 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu

WEEK 1 - 2 en 3

Door: helma nijssen

Blijf op de hoogte en volg

27 September 2014 | Kenia, Kisumu

Wegen die geen wegen zijn …

Woensdag rijd-dag: van Nairobi naar onze bestemming Kisumu: een afstand van 500 km waar je normaal een uurtje of 5 over doet. In Europa wel te verstaan…
In Kenia kost je dat bijna het dubbele aan tijd. De wegen zijn bijna overal 2 baans, en soms zo smal dat je bij elke tegenligger je hart vast houdt. Op sommige stukken wordt de weg 3 baans en dan zie je dat elke chauffeur de middenbaan gebruikt, of er nou wel of geen doorgetrokken streep op de rijbaan ligt waar jij over rijdt. Zo ook onze chauffeur. Toen ik hem vroeg hoe de Kenianen die doorgetrokken streep interpreteren gaf hij doodleuk aan: naast die doorgetrokken streep ligt een onderbroken streep en die mag je altijd over. Hahaha: discussie gesloten … ik probeerde nog even te melden dat onze verkeersregels toch echt anders geïnterpreteerd worden: het mocht niet baten.
Na 2 uur rijden zagen we de eerste vrachtwagen al op zijn kop in de diepe berm liggen. Even wennen … En na nog eens 2 uur een soort jeep tegen een betonnen muur …. “Safety first” riep onze chauffeur en minderde onmiddellijk zijn snelheid.

Halverwege onze rit doken we een fikse regenbui in. De regen valt hier recht naar beneden en al snel zie je geen hand voor ogen. Onze chauffeur, die deze regen uiteraard wel gewend is, zag zijn ramen alsmaar meer beslaan en het leek me toch wel tijd worden om die te ontwasemen … beetje aan de knopjes op het dashboard draaien, Airco aan en tot zijn stomme verbazing verdween de aanslag direct.
“Hoe ik dat deed” hij glimlachte en vertelde dat hij geen notie had van al die knopjes: “nog nooit gebruikt”. Op mijn vraag wat hij doet om de boel ontwasemd te houden zei hij doodleuk: ik draai het raampje open…. Je blijft je verbazen.

In Kericho – met zijn enorme theeplantages - lag de weg opgebroken, dat wil zeggen, de weg werd er verbreed. In Nederland word je dan automatisch omgeleid: in Kenia rijd je door terwijl je naast je een afgraving van minstens een halve meter rijdt. Nee niet aangegeven, noch afgeschermd. Links en rechts word je ingehaald, en niemand die zijn snelheid aanpast. Vooral in het donker is het niet veilig rijden: de meeste auto’s hebben geen tot onvoldoende verlichting. Je ziet ze niet, en zelf zien zij zelf ook maar bar-weinig. That’s all-in the Kenia-game.

Om de snelheid binnen de perken te houden kom je om de haverklap “sleeping policemen” tegen: het zijn de verkeersdrempels, minstens 10 cm hoger dan in Nederland. Als je zo’n drempel te laat opmerkt, knal je er letterlijk tegenaan en overheen … goed voor je schokdempers. Natuurlijk staat er een waarschuwingsbord: nee niet vòòr de drempel maar bìj de drempel; met andere woorden: je ziet dat bord altijd te laat !!! Ook dat is Kenia.

Net zoals je het bordje “wet, just painted” niet bij de ingang staat en direct in het zicht valt, maar op de zijmuur hangt als je binnenkomt. Ook goedemorgen … vestje naar de knoppen.

Maar goed: nog even terug naar die wegen die soms onbegaanbaar zijn.
Sammy: onze huis-tuktuk-chauffeur weet er wel raad mee. Als hij over een drempel of door een kuil moet, roept hij op zijn Keniaans ‘hobbeltje’ Zijn uitspraak is geweldig en hij sms’t ons: ik miss jillie, en noemt ons moi meisje … en mij moi mum …. Een mooi figuur die Sammy. En vooral betrouwbaar. Hij rijdt ons met zijn tuktuk veilig door heel Kisumu en wij … genieten van het Keniaans verkeer dat door elkaar krioelt over wegen waarvoor het woord “weg” wel enigszins misplaatst is …


WEEK 2


Kenia zit in al je botten …

Snotterige kinderkopjes die zich tegen je aannestelen. Hun kleertjes aan flarden en niets schoons in de kast. Wat moest ik daar toch aan wennen toen ik dat de eerste keer zag. Ze dringen zich aan je op, willen naast je of met je zitten, raken je aan, of durven niet. Grote ogen die veelzeggend zijn en die je alleen maar kunt begrijpen met je westerse kijk op kinderen. “Zielig” is het eerste woord wat zich aan je opdringt.

Zo is het ook Ilse vergaan. Al die kleine kinderkopjes die zich rondom haar verdringen. Ondeugende ogen als ze een flinke tik krijgen, iets wat in Nederland verboden is en hier alledaags. Geweld met geweld bestrijden, ook de kleintjes delen tikken uit. En als je te kennen geeft dat je dat niet zo prettig vindt, kijken ze verbaasd, en houden meteen op.
Je kunt niet anders dan van ze houden; het is liefde op het eerste gezicht.

Tessa heeft het zwaar te verduren: de eerste dag werd ze aan haar lot overgelaten, huilend kwam ze thuis. Op dinsdag samen met Ibrahim gesproken die wel herkende wat ze inbracht. Een groot aantal kinderen is na de schoolvakantie niet teruggekeerd, en degenen die er wel zijn hebben zoals gewoonlijk aanpassingsproblemen. Ze reageren of apatisch of overgevoelig. Verre van gemakkelijk, zeker als je hun taal niet spreekt en de kinderen zelf geen Engels spreken.
Kenia is op werkelijk op alle fronten anders.

Dan Mette, die op de tweede dag een gevangene, compleet met gevangeniskleding in ‘de’ stoel zag zitten en behandeld heeft. De bewaker houdt een oogje in het zeil, terwijl de gevangene toch zwaar geboeid, geen kant uit kan.
Of ze zelf wil trekken … ze krijgt hier kansen die haar in Nederland nooit geboden zouden worden. Tandarts-assistentes zijn hier ongebruikelijk, ze wordt begeleid alsof ze zelf tandarts wordt.

Xanne staat haar mannetje en is voorbereid op de meest schokkende gebeurtenissen, gewapend met de overtuiging: mij krijgen ze hier niet klein, ik weet wat me te wachten staat, ik ben op zich heel nuchter. Het blijkt anders te functioneren als ze geconfronteerd wordt met van die kleine hummels, waar onvoldoende zuurstof voor is, of voor wie de medicijnen te duur zijn, of die gewoon dood liggen gaan. Hoe deal je daar als 19-jarige mee. Je kunt je eenvoudigweg niet afsluiten, je ziet het onder ogen, je kunt niet wegrennen, je blijft, voelt een snik.

Het was een heftige week. Een week van wennen en verwondering, van verbazing en verwarring, van weerstand en tranen, van diepe menselijkheid en met lege handen willen bijdragen. Kinderadoptie, financiële support … wat ga ik met mijn geld doen wat ik hier wil investeren. Een euro kan maar 1x uitgegeven worden. Er er ligt hier voor kapitalen aan hulpvragen.
Kenia …wat doe je met me. Je zit ‘under my skin’


WEEK 3

Cultuurverschillen, of …?

‘Heb jij ee auto’ vraagt John, de stage-beleider van één van onze studenten.
Ja, die heb ik, en ‘what about you’ … Hij is 38, en beleidt als headteacher, samen met zijn staf, 250 leerlingen van ‘zijn’ Joyland: een huis voor jongeren met voornamelijk een lichamelijke beperking. Gedreven, hulpvaardig en belangstellend.
Zelf heeft hij geen auto, want zijn zus is weduwe en hij onderhoudt haar en haar zoon. Hij betaalt schoolgeld voor zijn neef. Daarnaast onderhoudt hij zijn moeder en nog een tante. Familiebanden zijn heel sterk bij ons, vertelt hij met trots. Je weet je verzekerd van hulp als je het nodig hebt; we zijn met elkaar verantwoordelijk om elkaar zorg en steun te bieden. Wij delen wat we hebben. Als ik een auto zou kopen, zou mijn neef niet kunnen studeren. En de neef: hij doet zijn uiterste best: haalt hoge cijfers en straks is hij op zijn beurt weer degene die met zijn inkomen zijn familie steunt. En niet alleen materieel …
We zorgen voor elkaar….
Daar kunnen we als westerlingen van leren. Onze individualistische inslag heeft zo zijn effecten op onze samenleving.

Wij hebben, we bezitten,worden overstelpt met overvloed, we werken veel en hard voor onze bezittingen. Onze kasten puilen uit, onze honger naar meer is onuitputtelijk. Ik ontkom daar zelf ook niet aan!
Kenia leert me om te delen, leert me om blij te zijn met onze gezondheidszorg, met onze goede wegen en infrastructuur, met opleidingskansen voor iedereen.
Het leert me ook blij te zijn met onze democratie.

Zo zat ik deze week in een (VW)busje met nog 21 anderen. Het puilt letterlijk uit. Langs de kant van de weg regelmatig een politieman die even controleert en daarna zijn hand ophoudt. Zonder aarzeling laat de bijrijder er iets inglijden …
Zo heb ik me verbaasd over de man die voor onze vergunningen zorgt: hij incasseert de bedragen zonder een bonnetje af te geven. En dat in een land waar corruptie hoogtij viert. Op de vraag van Millicent of ze een bon krijgt, antwoordt hij glimlachend en veelbetekenend. Nee geen bonnetje, wel een verklaring dat er geld gegeven is. En als we het er niet mee eens zijn zegt ie doodleuk: than you take the money: than you have no licence to work …. Zo wordt corruptie in stand gehouden.

De dispensary (het gezondheidscentrum) in Esikulu is voorzien van alle gemakken, toen het werd overgedragen aan de overheid. 3 goed opgeleide medewerkers voor apotheek, laboratorium en de verpleegkundige. Ze worden inmiddels niet meer betaald. De apotheekassistent en laborant hebben eieren voor hun geld gekozen. De verpleegkundige werkt nog. De vraag is voor hoe lang. Het zorgaanbod afgenomen versus het aantal patiënten dat toeneemt.
De overheid doet beloftes bij de aanbouw van de school. Je kunt je met recht afvragen hoe de overheid zich opstelt als de school er eenmaal staat. Recht op onderwijs voor iedereen, ja zelfs een computer voor elke leerling: dat is de belofte van de regering. Ik moet het nog zien …

En Ilse die nu haar nagels van vingers en tenen laat lakken betaalt inclusief het vijlen slecht 2 euro. De kinderen in het weeshuis hebben die luxe niet: bij hen worden hun nagels geknipt met een (scherp) mes …. Over cultuurverschillen gesproken.

DAT WAREN ZE DAN: MIJN VERHALEN VAN DE EERSTE 3 WEKEN, IK BELOOF BIJ DEZE PLECHTIG DAT MIJN VOLGENDE BLOGS MET REGELMAAT VERSCHIJNEN: (ik snap eindelijk - weer - hoe het werkt)
fijn weekend allemaal !!!

en nu deze nog DIT GAAT OVER GROEP 15, en hellup hoe kan ik dat nu toch weer veranderen ….. ? wie heeft een tip???








  • 28 September 2014 - 00:16

    Corry M:

    hee Helma. Goed verhaal. Wat wil je veranderen? Het gaat goed zo te lezen? Heb ook wel weer zin om naar Kenia te gaan. Moet nog zoveel bespreken daar voor het projectvan BAJA. Maar komt goed. Wens je veel genieten en mooie ervaringen!

  • 28 September 2014 - 00:23

    An Dutij:

    Fijn hoor, dit "opwarmertje"! Dankjewel voor je leuke, beschouwende verslag, en wat een herkenning: zucht van verlichting als je je eerste blog eruit hebt!
    Heel veel succes allemaal en ik hoop jullie binnekort even live gedag te zeggen!

  • 28 September 2014 - 12:01

    Els:

    geraakt door je verslag. Als je deelt, wordt het altijd meer!

  • 28 September 2014 - 13:18

    Brigitta Lauwerijssen:

    Lieve Ilse
    Wat schrijf jij hier een mooi verhaal.
    Je ziet jou nu al veranderen je vertel ons dat wij blij moeten zijn hoe goed we het hier hebben in Nederland.. Omdat je precies opschrijft met feiten is het voor ons heel duidelijk. Wij moeten echt blij zijn met wat we hier allemaal hebben. Maar wat doen we als Nederlanders toch klagen. Nee Ilse ik zal na dit verhaal eerst nadenken voor ik iets zeg...

  • 30 September 2014 - 19:50

    Ans En Tom:

    Hallo Helma,
    Leuk weer een verslag te lezen van de belevenissen van de studenten
    We wisten niet dat jij weer als coach mee was.
    Momenteel zitten we in Kampala en zijn langzaam onderweg naar Rangala en Kisumu.
    We hopen zo rond de 2e week oktober je even te ontmoeten.
    Wil je hier niks over zeggen tegen Millicent en Consulata? Moet een verrassing blijven.
    Lieve groetjes, Ans en Tom

  • 01 Oktober 2014 - 09:41

    Judith:

    Hoi Helma,

    PS. Als je wil kan het hoor ( het is volgens mij 1 knop met nieuwe groep aanmaken), wat dan de naam 15 krijgt! Bedankt voor dit verslag van de afgelopen weken, als ik het zo lees ben ik weer even
    terug ''thuis''. Heel veel succes daar..

    Liefs Judith

  • 03 Oktober 2014 - 08:20

    Hannie Mans:

    Hallo Helma, leuk om ook jouw indrukken van de eerste periode te lezen. De eerste weken hebben wel het nodige van jou gevergd qua opvang van de meiden en regelen volgens mij. Het lijkt er op dat alles nu in wat rustiger vaarwater is gekomen, dus jullie hebben nog een paar leuke maanden voor de boeg hoop ik. Veel plezier nog en de blog is zo ook prima leesbaar hoor.
    Groet

    Hannie (moeder van Tessa)

  • 03 Oktober 2014 - 15:19

    Marjon:

    Wat een ontroerende verhalen weer.voel mijn hart weer sneller kloppen als ik aan Kenia denk. Zorg maar goed voor de meiden want het valt niet mee voor ze.

  • 11 Oktober 2014 - 09:45

    Margreet:

    het leven is in Kenia zo basaal. Overleven, familie steunen, gezondheid, school, wij zijn in Nederland vaak zo druk met de franje.
    het is fijn het weer allemaal te lezen, en je te realiseren wat we hier allemaal hebben en kunnen in Nederland. heel veel goeds gewenst voor jou en de Kellebeekleerlingen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 18 Sept. 2008
Verslag gelezen: 533
Totaal aantal bezoekers 174509

Voorgaande reizen:

01 Mei 2014 - 29 Juli 2014

Groep 14

01 Januari 2014 - 01 April 2014

GROUP 13

01 September 2013 - 01 December 2013

Groep 12

20 Mei 2013 - 20 Augustus 2013

Groep 11 op ontdekking

28 September 2012 - 02 Januari 2013

Groep 10 gaat Kenia "zien"

26 April 2012 - 02 Augustus 2012

Group nine is fine

01 Januari 2012 - 02 April 2012

8e groep op avontuur in Kenia

29 April 2010 - 29 Juli 2010

De vierde groep

29 December 2009 - 04 April 2010

Derde groep op stage in Kenia

26 Augustus 2009 - 03 December 2009

Tweede groep op stage in Kenia

27 April 2009 - 04 Augustus 2009

De eerste stage's

Landen bezocht: