eerste verslag van Groep 12! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu eerste verslag van Groep 12! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu

eerste verslag van Groep 12!

24 September 2013 | Kenia, Kisumu

Kellebeek In Kenia groep 12

Op zondag 1 September was het dan eindelijk zover voor groep 12 van het Kellebeek in Kenia project. Om 08.00 uur op schiphol verzamelen was wel erg vroeg maar om 08.15 was toch echt iedereen er en kon er echt afscheid genomen worden van de familie in Nederland. Nadat alle koffers waren ingechecked konden we door de douane en de eerste stap naar het Kenia avontuur was gezet!

Om 11.15 vertrok het vliegtuig dan toch echt richting Nairobi waar het om 20.15 zou landen, genoeg tijd dus om elkaar al een beetje te leren kennen want ook al gaat iedereen naar dezelfde school de meiden kennen elkaar niet echt op een uitzondering na.
Op de luchthaven in Nairobi hebben we al de eerste echte Kenia ervaring omdat de aankomst hal 4 weken daarvoor is afgebrand is alles veranderd en duurdt het allemaal veel langer dan voorheen. Maar goed twee uur later staan we dan toch echt bij de bus die ons naar het hotel gaat brengen.

Ook hier gaat het weer anders omdat er onverwachts een groep langer moest blijven zijn onze kamers niet vrij maar ze hebben wel een goed alternatief dus dat komt goed!
Na een heerlijk nachtje in Shalom huis is het maandag tijd om een paar dingen in Nairobi te gaan doen zodat iedereen al een klein beetje kan wennen.
We beginnen bij het Sheldrick Elephantorphanage. Blijft leuk om die kleine olifantjes te zien en te aaien, ondanks dat het een echte show is.
Voor de meiden waren de olifanten op deze manier voldoende en hoefden ze niet zo nodig naar de Giraffen. Gezamelijk wordt dan ook besloten om daar niet heen te gaan maar te kiezen voor Kazuri Beads and Pottery! Dit is een project dat jaren geleden is opgezet om alleenstaande moeders te helpen in hun eigen inkomen te voorzien terwijl hun kinderen worden opgevangen zodat ze kunnen werken. Inmiddels is dit uitgegroeid tot een wereldwijd bekend project met producten die overal te koop zijn!
Het blijft echt bijzonder om dit te zien! Alles wordt nl met de hand gemaakt!

Na een uitgebreide rondleiding en de nodige aankopen gaan we richting het winkelcentrum om daar de benodigde dingen zoals een Keniaanse simkaart te regelen.
Daarna lekker relaxen bij Java house voordat we terug naar het hotel gaan voor ons voorlopig laatste nachtje in Nairobi.

Dinsdag is het vroeg op staan omdat we op tijd vertrekken met de bus richting Kisumu.
Onderweg stoppen we uiteraard bij het uitkijkpunt van Rift Valley en de lunch nemen we in het Tea Hotel in Kerichio tussen de teavelden.
In de loop van de middag arriveren we dan eindelijk bij Panda's Paradise in Kisumu!!
Hier worden we opgewacht door Sarah en Millicent!!

Nog voordat we helemaal gesetteld zijn worden we al verrast met een bezoekje van Sammy, onze tuktuk chauffeur.
Als iedereen dan zijn plekje heeft ingenomen is het tijd om echt gebruik te maken van Sammy zijn diensten en brengt hij ons eerst naar Mega Plaza om wat praktische dingen te regelen en te eten bij KnK en daarna naar The Duke waar we kennis kunnen maken met The Rooftopbar. Aangezien hier gratis internet hebben is het een belangrijke plek voor de studenten en daarnaast een gezellige plek!! Hier komen eigenlijk alle vrijwilligers om elkaar te ontmoeten.

En dan is het alweer woensdag. Tijd om de praktische zaken door te nemen met Millicent en Consolata en alle papieren regelen. Aangezien Millicent en ik hiervoor even wat bezoekjes moesten af is Consolata met de meiden naar New City Cafe gegaan voor een echte Keniaanse lunch Kuku!
Na alle verplichte dingen te hebben geregeld was het weer tijd om terug te gaan naar Panda's.
Donderdag stond in het teken van stagebezoeken.
We zijn begonnen bij het ziekenhuisje in Millimani, een klein ziekenhuis voor de mensen die zich net iets meer kunnen veroorloven. Het is altijd even wennen als je een Keniaans ziekenhuis binnen komt maar deze ziet er redelijk goed uit.
Daarna naar een school in een van de sloppenwijken Nyelenda. Op deze school gaat er voor het eerst iemand stage lopen dus dat is wel even spannend. Zodra we bij de poort komen en de kinderen zien dat er een groep blanke dames aankomen worden we gelijk bestormd.
Zoveel kinderen die op je afstormen en je een hand willen geven vind ik toch echt een beetje veel van het goede, maar goed het is ook wel weer leuk om te zien.
Daarna gaan we naar The Lutheran school, een school voor verstandelijk gehandicapten en dat is natuurlijk weer kompleet anders!
En als laatste gaan we naar het kinderweeshuis, dit blijft leuk! Gelukkig zitten hier veel minder kinderen dan op de school dus ik vond het hier leuker omdat het aantal dat op je afstormt kleiner is.

Na alle plekken te hebben gezien is het tijd om even lekker te relaxen! Even alle indrukken verwerken. Maar ook willen ze graag het thuisfront inlichten dus aan het eind van de middag vertrekken we weer richting The Roof.
Helaas hebben we pech en komen de regens vrij snel achter ons aan waardoor het onmogelijk is om het internet te gebruiken.
Gelukkig is The Roof een heerlijke chill plek.

Vrijdag hebben we gebruikt om naar KnK te gaan om te kijken of we daar wel konden skypen etc.
Dit keer ging het wel goed en kon iedereen de achterban inlichten.
Daarna heerlijk gekookt bij Panda's waar ook Sarah en nog wat bekenden van de coaches kwamen eten. Helaas had Ursula de verkeerde pepers mee genomen dus in plaats van milde vis werd het hete vis!
Inmiddels hadden we besloten om deze avond ook maar te gaan stappen ipv zaterdag omdat we er zondag weer op tijd uit moeten.
Dus na het eten eerst even warm dansen bij The Roof en daarna na Signature!!

Zaterdag was dan de laatste voorlopige rustdag in Kisumu en dat hebben we dan ook heerlijk gedaan!

Zondag is Consolata om half tien al bij ons om ons te begeleiden naar Rangala. Helaas heeft ze de pick up niet meer dus heeft ze iets anders moeten regelen voor de bagage, even later komt Sammy met de TukTuk Pandas opgereden om de koffers op te halen!!! Wij dachten echt met zijn allen dat gaat nooit lukken maar gelukkig hadden we het fout! Hoe hij het gedaan heeft weten we niet maar het is hem gelukt om alles mee te krijgen!!!

Dus Sammy op weg met de TukTuk naar Rangala!!!
Wij kunnen gelukkig met de bus!!
Als we in Rangala aankomen is Sammy er al.
Helaas is Zuster nog in de kerk dus kan ze ons niet begroeten maar er zijn wel anderen die ons helpen.
We komen alleen wel op een heel slecht moment want de grote transformator is kapot, dat betekend dus dat we gelijk zonder stroom zitten en vanwege de speciale gelegenheid in de kerk is ook ons gas er niet! Gelukkig wordt er geregeld dat het personeel in het babyhome voor ons dinner en ontbijt voor maandag klaar maken. Dus geluk voor Ursula want dat betekende dat we Sossy met rijst en Sukuma Wiki kregen, Heerlijk!!!!

Maandagochtend werd iedereen al vroeg wakker van veel lawaai rond ons huis en wat bleek een paar uur later? Ze waren rond 04.30 begonnen met het slachten van 15 kippen!!!!!
Dat was wel even schrikken voor de studenten.
Gelukkig was dit een vergissing en gaat het niet weer gebeuren, we zullen zien!!!

De rest van de maandag stond in het teken van de stageplekken bezoeken in Rangala. Eerst het babyhome, het veld ziekenhuisje dan de Girls High School, Boys High School en als laatste de school voor Verstandelijk gehandicapten! Ook dit was weer erg leuk om allemaal te zien.
Na alle bezoeken zijn we door gereisd naar Ugunja om nog wat boodschappen te halen en daarna weer terug naar de compound!
Gelukkig was zowel de stroom als het gas weer terug alleen helaas bleken er ook een aantal dingen echt kapot te zijn gegaan door de explosie.

Dindag was het dan eindelijk zover en begon de stage echt voor de meiden!
Wat hadden ze er een zin in! En de eerste dag is voor iedereen goed verlopen, sommigen werden wel even in het diepe gegooid maar dat komt goed!!

Ze waren stuk voor stuk wel enthousiast. Uiteraard wel even wennen maar dat kan ook niet anders.
Vrijdag is het dan weer tijd om naar Kisumu te gaan om even heerlijk te kunnen ontspannen en uit te kunnen gaan.
Zaterdagochtend zijn we vroeg vertrokken met de TukTuk richting Kiboko Bay om daar te gaan genieten van een boottocht op het meer. Blijft geweldig om op het meer te varen met de geweldige vogels en uitzichten en natuurlijk de Nijlpaarden!

Zaterdagmiddag was vrij gehouden voor de dames om te gaan winkelen met Julie. Daarna heerlijk pizza eten bij Buddy's en natuurlijk dansen bij Signature!

Zondagochtend was dan ook om uit te slapen. Zelf heerlijk gaan lunchen met vrienden bij het meer! Echt super!
Vervolgens om half vier weer terug met de bus naar Rangala.

Maandag was het dan weer tijd voor de stages, helaas voor Krista en Myrna ging dat niet door omdat ze nu ziek waren. Dus gezellig een dagje thuis met zijn drieën. Toen Annemijn terug was zijn we met zijn tweeën naar het naast gelegen centrum gelopen om nog wat inkopen voor het eten te doen.

Op woensdag hebben Annemijn en Jolien geluk en mogen ze mee met het herenigen van een van de kinderen met zijn familie.
Geweldige ervaring! Fabienne heeft ook geluk want die maakt al gelijk een bevalling mee.

Kortom een leuke en een week vol met nieuwe ervaringen op de stages!

• 24 September 2013 - 11:13

Adriënne:

Met veel plezier reis ik ook met groep 12 mee. Wat dit keer heel speciaal is dat ik jullie ga ontmoeten. Ik kom voor de derde keer naar Kenia in oktober. In 2011 was ik een week in Kenia en zo enthousiast dat ik in 2012 voor drie maanden terug gegaan ben. Ik heb toen elf weken gewerkt in het baybhome en een paar projecten opgezet. Dit keer kom ik twee weken om adoptiekinderen en projecten te bezoeken en een goede werkplek voor 2014 te zoeken omdat ik dan weer voor langere tijd naar Kenia wil gaan. Ik zal in oktober zeker ook in Panda's zijn en bij The Duke gaan eten. Een groot deel van die twee weken verblijf ik in Ugunja, helemaal mijn stek geworden in die drie maanden vorig jaar. Ik kijk er naar uit jullie te ontmoeten!
    Groetje, Adriënne

• 24 September 2013 - 21:05

Ans En Tom:

Jippieieieieie, weer een verslag van een groep in Kenia.
    We kijken altijd uit naar de verhalen van jullie belevenissen met de stagiaires.
    Leuk om tussen de regels door weer veel herkenbare dingen te lezen. Maar ook wat er veranderd is, zoals de nieuwe stageplaatsen en het transport van alle koffers met de TukTuk van Sammy naar Rangala. Echt lachen. En hij was nog eerder dan de bus? Lekke banden, slechte weg of weer bussen uitgevallen?
    We kijken weer uit naar jullie volgende verslag.

We willen jullie en de stagiaires heel veel succes en gezondheid wensen en weten zeker dat het voor hun een onvergetelijke tijd zal worden.
    Willen jullie de groeten doen aan Millicenet, Consolata en Sammy? Al vast bedankt.

Lieve groet, Ans & Tom (ex-coaches groep 2, 4 en 9)