Kisumu!! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu Kisumu!! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu

Kisumu!!

18 November 2013 | Kenia, Kisumu

De eerste week is het natuurlijk weer even wennen maar na een paar dagen heeft iedereen wel een beetje zijn draai gevonden.
Het weekend gebruiken we om een uitstapje te maken naar Mbita. Daar hebben we afgesproken met Bob en Rens, twee nederlanders die we inmiddels hebben leren kennen die daar aan twee verschillende projecten werken!
Zaterdagvroeg zijn we vertrokken om op tijd bij de veerpont te kunnen zijn.
De reis daarheen verliep heel vlot dus we waren uiteraard een uur te vroeg maar goed dan maar even in het dorpje rondlopen. Bij de visafslag zagen we enorme vissen en die waren net gevangen. Dat moesten we natuurlijk even van dichtbij bekijken. Zo gezegd zo gedaan, wat was het schrikken toen de vissen nog bleken te leven!!
Weer terug bij de haven was het bijna tijd om aan boord te gaan.
Blijft mooi zo'n boottocht op het meer! Aan de overkant stond Rens ons op te wachten. Leuk om hem weer te zien. Hij is voor ons uit gefietst om de weg te wijzen naar ICIPE waar hij onderzoek doet naar manieren om het gedrag van de malaria mug onder de loep te nemen en daardoor een maniet te kunnen ontwikkelen om verspreiding van malaria tegen te gaan.
Daar aan gekomen was het eerst even tijd om te relaxen en te lunchen, ook Bob voegde zich tijdens de lunch bij ons. Na de lunch hebben we een rondleiding en uitleg gekregen over zijn onderzoek. Erg leuk! Het blijkt dat ze bezig om te kijken of ze muggen uit huis kunnen houden doormiddel van een muggenval.
Na de rondleiding was het tijd om naar SEEK te gaan.De organisatie waar Bob mee samen werkt.
Bob heeft in Mbita een eigen project Dare to Dream. Daarvoor werkt hij samen met SEEK. Op het terrein van SEEK hebben ze ook een kleine campsite met een aantal lodges en daar gaan we overnachten.
Maar eerst gaan we naar een boer die een mango plantage heeft opgezet met een microkrediet van Dare to Dream. Blijft leuk om te zien hoe mensen dit aanpakken. Na de uitleg en rondleiding nog even naar het naast gelegen vissersdorp gelopen om een kijkje te nemen en uiteraard kregen we een groot deel van de kinderen achter ons aan!

Daarna terug gelopen naar SEEK om ons te settelen voor 1 nacht. Wat een geweldige plek! Zelfs een klein strandje bij het meer en dat uitzicht!!!! En natuurlijk niet te vergeten de zonsondergang!!!!!
Ook de huisjes zijn erg leuk gemaakt. Heerlijke tot rust kom plek.
Verder worden we enorm verwend door het personeel want ze hebben een geweldig dinner voor ons gemaakt.
Daarna nog een drankje bij het naast gelegen resort en dan is het toch echt tijd om te gaan slapen!
Zondag na het wederom geweldige ontbijt is het helaas tijd om afscheid te nemen van Bob want we gaan richting Kochia!!
Rens reist gezellig met ons mee want hij moet maandag in Kisumu zijn.
Via Homabay reizen we richting Kochia!!!! Een bezoek aan ABBA is het doel!
Fijn om Sylvia en Emmanuel weer te zien!!! En natuurlijk de recente ontwikkelingen! Wat een verschil met een aantal maanden geleden! Er is nu een heus kantoor, guesthouse en natuurlijk de kliniek!!
Natuurlijk zijn we ook een kijkje gaan nemen bij de windmolen. Moet de meiden natuurlijk wel laten zien waar ik altijd over vertel!

Na het bezoek aan ABBA gaan we via Olare richting lake Simbi. Maar in Olare moeten we natuurlijk wel even ananas mee nemen! Wat heb ik die gemist! De ananas uit dit district zijn echt die lekkerste die ik tot nu toe gehad heb!
Onderweg zien we al bij een grote plas de eerste flamingo's.
Dus omdraaien en er heen rijden!
En dit is nog niet een lake simbi!!
Daar maken we ook een stop om de flamingo's te bekijken, blijft nl leuk om te zien.
Daarna is het toch echt tijd om naar Kisumu te rijden.

Dan gaat alweer de tweede week van de stage in Kisumu in! De tijd gaat super snel. Inmiddels krijgt alles steeds meer zijn plek en worden er leuke projecten opgezet.
In de avonduren is er tijd om te relaxen en huiswerk te maken. Leuk ook om te zien hoe iedereen steeds meer zijn weg in Kisumu vind en in twee of drietallen hun eigen weg kunnen gaan. Daar wordt dan ook gretig gebruik van gemaakt.

Het weekend besluiten we om lekker te doen wat iedereen wil doen voor zichzelf. Zwemmen, naar de markt, relaxen en natuurlijk uitgaan.
Heerlijk rustig weekendje dus.

Dan zitten we alweer in de derde week! Helaas voor Annemijn was haar school dicht ivm met de examens dus dat betekende dat ze andere dingen moest gaan doen. Dit gaf haar dus de gelegenheid om mee te gaan naar de andere stages en een dag met Ursula mee te gaan naar Mundika.

Op zaterdag zijn we uitgenodigd om mee te gaan met een vriend van Ursula naar een family feest, dus zaterdag gaan we op pad naar Ringa.
Na een rit van ongeveer anderhalf uur komen we aan bij de family. Iedereen zit al op ons te wachten en zodra we de belangrijkste mensen hebben begroet begint ook gelijk het officiele gedeelte.
Na het officiele gedeelte volgt het leuke want dan kunnen we lekker eten en gezellig kletsen met iedereen. Uiteraard is er uitgebreid gekookt op zijn Keniaans. Gelukkig voor de meiden die mee zijn is er naast Ugali ook chapati en Pilau, dus iedereen kan genieten.
Helaas gaat de tijd veel te snel en moeten we alweer richting Kisumu om op tijd terug te zijn want Vik moet werken en we willen voor het donker terug zijn.

's avond s weer lekker dansen in Signature en daarna slapen.
Zondag gaan we een wandeling maken door een van de slobbenwijken van Kisumu, Nyalenda.
We worden hierin begeleidt door iemand die daar woont. Het leuke is dat we daardoor ook een kijkje kunnen nemen in de huizen van een aantal vrienden die daar wonen. Helaas is het allemaal wel weer later geworden dan gepland en dat betekend dat we besluiten om eerst te gaan lunchen bij Tilapia Beach en dan naar Els te gaan ipv andersom. Helaas blijkt er een mis communicatie te zijn waardoor we niet meer naar Els kunnen. Maar goed wel heerlijk op de keniaanse manier verse vis gegeten boven het meer!
Op maandag gaat dan de laatste volle week alweer in van de stage!!

• 21 November 2013 - 18:19

Corry M:

Leuk om je verslag te lezen. Ik wil volgende week graag van je horen welke plaatsen je op Mbita hebt gezien. Lijkt me ook wel leuk. En de windmolen, daar wil ik ook wel mer van weten.
    Groeten...