KUONDOKA - Reisverslag uit Roosendaal, Nederland van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu KUONDOKA - Reisverslag uit Roosendaal, Nederland van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu

KUONDOKA

Door: Judith

30 December 2013 | Nederland, Roosendaal

Jambo! Hallo allemaal,

Over ruim 'n dag vertrekt er alweer een nieuwe groep naar Kenia. Wij laten daarmee 2013 nog net in Nederland achter, proosten nog even gauw op het afgelopen jaar en maken nieuwe voornemens voor de komende 365 dagen. Ons nieuwe jaar, 2014, zal in ieder geval goed (lees; vroeg) beginnen.. Wij vliegen namelijk in de ochtend van 1 januari naar het prachtige, op het moment erg warme, Kenia. Heel vervelend, overwinteren :)

Groep 13 (zonder bijgeloof!) beloofd een bijzondere groep te worden.. Zeven pracht meiden hebben opnieuw de kans gekregen om hun droom te verwezenlijken én daarnaast is er ook een hele nieuwe samenwerking tot stand gekomen. Het project heet welliswaar 'Kellebeek'inKenia, maar dit keer hebben 2 nieuwe scholen zich aangedaan. Dit keer mogen wij ook studenten van het Scalda College (ROC zeeland) en het Da Vinci College (ROC Dordrecht) een stukje van Kenia gaan laten zien, ruiken, proeven, voelen, horen en beleven. Een spannende uitdaging voor allen, om 3 maanden in een totaal ander land hun stage (welzijn) te volbrengen en op elkaar aangewezen te zijn.

Dit verslag staat in het teken van Kuondoka.. Vertaald vanuit het Swahili betekend het namelijk vertrekken. De feestdagen hebben ze nog net even in Nederland kunnen vieren, een beter afscheid is er niet toch? Voor de meiden allemaal erg spannend, maar ook zeker voor de familie en vrienden geen makkelijke taak.. om een geliefde zo lang te moeten missen. Gelukkig is er, af en toe internet om via Social Media up to date te blijven!

Daarmee wil ik even inhaken op wie wij (Nederlandse coaches) zijn. Rachel & Judith, aangenaam. Twee relatief jonge meiden, beide uit de zorg (IG'er & Verpleegkundige). Werken normaliter bij SET reizen, hierbij gaan we mee als reisbegeleidster, IG/VPK of als coördinator op begeleide vakanties (in zowel binnen als buitenland) voor mensen met een beperking. Je zult je nu misschien afvragen, waarom worden hun coaches? Juist, ik, Judith heb 4 jaar geleden zelf deelgenomen aan dit project, destijds nog als student. De winterstop bij SET reizen bood me de geweldige kans om dit project te coaches, samen met Rachel. Een echte avonturier die recent een wereldreis heeft gemaakt door o.a. Rusland, Mongolie, China, India en Sri Lanka. Helemaal op elkaar ingespeeld, zijn wij er klaar voor. Samen met Consolata en Millicent (Keniaanse coaches) zou het helemaal goed moeten komen, in zowel Kisumu als Rangala.

We hopen jullie via deze WBJ een beetje op de hoogte te houden over de studenten, in het algemeen. Maar ook zeker over de sponsoringen/geld wat we hebben gekregen en hoe we dit gaan besteden!

Voor alle lezers, alvast een heel gelukkig nieuwjaar.
Wij tellen nog even verder af, naar ons Kuondoka!
Kwaheri!

• 30 December 2013 - 22:24

Lisa Bader:

Lieve Judith en Rachel,
    Wat een super uitdaging! Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen en ik ga jullie ook zeker volgen! Ik ben erg jaloers.. Ik zou ook weer graag terug gaan naar Afrika! Maar allereerst een goed uiteinde! En een goed begin van 2014 gewenst met een goede vlucht etc!
    Let goed op jezelf en natuurlijk op Rachel! En niet te bruin worden he terwijl wij hier in het koude kikkerlandje zitten :-)
    Liefs, Lisa
    Ps. Vergeet je milka oreo niet juud!

• 30 December 2013 - 22:24

Roelie Kikkers:

meiden!!
    na de oudejaarsborrel, wens ik jullie een geweldig (begin van) 2014!!!:
    Kuondoka: Vliegen naar Kenia!!
    bedenk: weinig mensen die zo een nieuw jaar beginnen!
    succes!! en ik blijf jullie volgen!
    lieve groeten,
    roelie

• 30 December 2013 - 22:26

Anita:

Lieve groep 13, allemaal een geweldige tijd in Kisumu en Rangala. Doen jullie de groetjes van mij aan Millicent, Consolata en Sammy.

• 31 December 2013 - 07:40

Ineke Van Loon:

Ja hoor Judith, jullie zijn hier van harte welkom. De dames hier doen goed hun best om de huisjes schoon te maken dus kom maar snel. Een prettige oudejaarsavond toegewenst en natuurlijk een heel goed 2014 met om te beginnen een warm ontvangst.

• 31 December 2013 - 15:17

Lian:

Lieve Judith heel veel succes in Kenia de komende maanden.
    Wat een uitdaging zo aan het begin van een nieuw jaar, je gaat er weer goed werk verrichten!
    Het sponsorgeld dat je hebt opgehaald zal zeker goed besteed worden.
    Veel liefs Lian

• 01 Januari 2014 - 18:02

Fenna:

Dames,

nu al of bijna in kenya!!
    Heel veel succes groetjes aan iedereen.

liefs Fenna

• 03 Januari 2014 - 22:08

An Dutij:

Heej meiden!
    Hoe je dan toch van kellebeekkuikentje een echte kenyakuku wordt, trots!!
    Veel succes!

• 05 Februari 2014 - 11:44

Sabrina:

Hoi Judith,

Ben eindelijk in het bezit van internet, wat een gedoe!
    Heb een hoop bij te lezen, dus dat ga ik gauw doen!

Wens jou en je Groep 13 een hele toffe tijd toe in Kenia.
    Heel veel succes meissie.

XxXx Sabjuh