KARIBU KENYA - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu KARIBU KENYA - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu

KARIBU KENYA

Door: Judith

04 Januari 2014 | Kenia, Kisumu

Knallend het nieuwe jaar in en daarna vroeg je bed induiken.. De meeste mensen wensen zich een ander oud&nieuw, maar de 7 meiden hebben het er maar wat graag voor overgehad. Na het afscheid van familie en vrienden dachten we eens even onze bagage in te checken. Dit mocht voor onze KLM vlucht alleen nog maar in automaten, per stuk. Dus niks geen 2x23kg wat verrekend zou worden. Je raad het waarschijnlijk al, vrijwel iedereen uit de rij en overladen maar! Want een paar kilo overbagage zou zo 200 euro gaan kosten. Een onvoorziene uitgave die maar wat graag bespaard werd. Toen we onze handen leeg hadden (ofja met tig kilo handbagage) was het tijd voor de laatste minuten afscheid. De tranen werden gedroogd, we begaven ons door de paspoort controle en belandde al snel bij de McDonalds. Ieder wat wils, om 08.30 s'Ochtends. Een goed ontbijt werd genuttigd waarna we gingen boarden. Onze vlucht van 10.20 uur bleek een kapotte keuken te hebben, dus na heel wat gele veiligheidsjasjes te hebben gezien.. ging de Boeing 737-400 (dubbeldekker!) eindelijk richting startbaan. Van korte duur, motor #2 bleek niet te werken. Na ruim 'n uur vertraging was het eindelijk tijd om koud Nederland te verlaten.

Inmiddels zijn we wat dagen verder en lijken we helemaal niet te hoeven wennen aan het dragen van slippers, maar wel aan het feit dat we straks hele mooie strepen in onze armen hebben staan!

01/01 Aangekomen in Nairobi ging het halen van het visum eigenlijk vrij vlotjes. Binnen 45 minuten werd iedereen op de foto gezet, werden 9x10 vingers gescand en betaalde we 40 euro. Maar zo mochten we wél op ''vakantie'' in Kenia! Wat een geluk. Onze koffers warm ontvangen (toch altijd fijn als je die terug ziet op het vliegveld hé) en nog even wat Euro's omgewisseld naar KSH (Keniaanse Shilling 1 euro is ongeveer 100/=). Klaar om Nairobi onder ogen te komen, in het donker, dat is in principe al best knap. De koffers werden het dak opgetrokken en stevig vastgebonden, terwijl de eerste shotjes nicotine werden genuttigd. Eenmaal aangekomen in het Shalom house (bewaakt compound) ingecheckt en snel ons bed opgezocht. Nadat we alle koffers 2 etages (4 trappen) hoog hadden dan, lees wel.. zonder lift!

02/01 Zijn we met z'n alle gaan ontbijten in het restaurant van het Shalom house. Rond 10u zijn we nog even langs een ATM geweest om te pinnen en daardoor ons portomonee flink te spekken. Sommige gingen nog maar met moeite dicht maar gelukkig raakte er geen pinautomaat leeg (wat nog wel eens voorkomt, doordat wij in Westerse begrippen, veel kunnen pinnen). Vervolgens doorgereden naar het Olifanten weeshuis (Sheldrick wildlife trust). Net optijd om de kleine olifantjes gevoed te zien worden en het verhaal aan te horen van de verzorger. De meiden vonden het heel bijzonder dat de verzorgers s'Nachts bij de olifanten slapen (en deze met deken worden toegedekt) om ze zo iedere 3 uur te voeden. Na dit gezien te hebben zijn we uiteten geweest in het Makutano - Grill restaurant. Met gevulde buiken waren we klaar om verder te gaan. We stopte bij het Giraffe centre, oog in oog, met zo'n prachtig beest, wie wil dat nou niet? De horens werden vastgepakt, eten werd gegeven, de beesten werden gelokt, foto's werden gemaakt en er werd ook nog gekust! Wow, wat een giga lange en paarse tong hebben die langnekken. Maar, zeker weer een ervaring rijker. Onderweg met James (prive driver) in Nairobi keken de meiden hun ogen uit. Wat een leven hier op staat. Winkeltjes en verkoop langs de wegen. Volgeladen wagens met … (alles wat je maar kan bedenken) mensen, stro, stoelen, hout etc etc. Vrouwen die haren bij elkaar in vlechten, zwaaiende kindjes, slapende mensen, bavianen op de weg en ga nog maar even zo door. Als laatste stop zijn we naar Kazuri geweest. Dit is een project wat tot stand is gekomen voor weduwe of alleenstaande vrouwen. We kregen een korte rondleiding door de verschillende hallen. Zo zagen we het gedeelte 'pottenbakkerij' en wat vooral indruk maakte, de handgemaakte sieraden. Ruim 300 vrouwen, die allemaal hun eigen taak vervulde. De ene rolde de klei, de andere maakte mallen, weer andere maakte 'n specifieke kraal, de andere verfde etc. Erg mooi om dit gezien te hebben, wat waren ze secuur bezig! Verschillende aankopen werden gedaan, we groeten de vrouwen, bedankte voor de rondleiding en gingen onderweg terug naar het Shalom house. We hebben nu allemaal ook een Keniaans nummer, wat het contact met het thuisfront (via bellen/smsen of internet) net even wat goedkoper maakt. s'Avonds wéér uiteten geweest, dit keer naar de pizzeria op het compound. Gewoon, omdat het kan. Smakelijk gegeten en vroeg gaan slapen.

03/01 Omdattt, we om 05.30 paraat moesten staan bij James z'n bus. We vertrokken vandaag namelijk naar Kisumu, een rit die normaal zo'n 7 á 8 uur duurt.. maar door zijn ingebouwde TomTom (binnenwegen opgeslagen in het Lange termijn geheugen) waren we er binnen ruim 6 uur. Hutje mutje, dat wel, er kwamen namelijk nog eens 3 extra personen bij, die mee wilde liften van NAI-KSM. De kindjes kennis laten maken met Hollandse Eierkoeken van de Appie Heijn, die ene nam hem voor lief en hield 'm 2 uur vast en de andere at er z'n vingers bijna bij op. Verder schoten we over hobbels in de weg. Deden we zo af en toe ons ogen dicht, maar hadden we ze eigenlijk allemaal erg goed open. Wat een totaal andere wereld is het hier toch. Met momenten was het erg stil in de bus, zoveel nieuwe indrukken, in daglicht. Hartverzakkingen werden opgewekt door het inhalen op een 1 baans weg, ezels langs de kant van de weg, verkopers die je aardappelen etc willen verkopen, terwijl je in een rijdende bus zit. Dood gereden dieren op de 'snelweg', een koffer die naar beneden kwam zetten, zebra's langs de kant van de weg, meters lange theeplantages. Een uitzicht op Lake Naivasha, en vooral een ontmoeting met lokale jonge knullen. Eten werd verzameld (en dat terwijl wij niet eens hadden ontbeten) en overhandigd. Blije gezichtjes, dat is toch waar je het voor doet? Een goed hart, een warm gebaar, lieten de meiden daar zien. Eenmaal aangekomen in Kisumu werder de cottages verdeeld op het compound en werd kennis gemaakt met de werknemers/bewoners. De laatste dingen (ventilatoren, bedden) werden gemaakt en de huisjes waren klaar voor gebruik. Nog even zonder stroom en met lege koelkasten, maar ze waren al welgesteld. Een eerste ontmoeting met black mum Millicent en vervolgens samen met Sammy (en z'n vrienden) naar de Nakumatt (grote supermarkt keten) in Mega Plaza gereden. Onze vaste tuktuk driver heeft inmiddels in de afgelopen 12 groepen zijn Nederlandse taal erg opgehaald.. en een stalengeheugen. Malou, Sammy noemt de drempels waar we altijd overheen vlogen nogsteeds Sleeping Police Men! En ook Fenna staat in hun geheugen gegrift, iets met enkels.. ;) Lieve groetjes van beide! Oude herinneringen werden opgehaald en nieuwe avonturen werden alvast besproken. Na 3 kofferbakken vol met boodschappen, nogmaals gaan pinnen en ons af laten zetten bij de Green Garden! Het restaurant is weer heropend, en het smaakte wederom goed (voor de meeste) voor gemiddeld 7 euro (inclusief drinken). Een gezellig samenzijn, want zondag is het moment daar dat de groepen gaan splitsen.

04/01 Hebben we ook onze tweede Keniaanse coach ontmoet, Consolata. Haar naam doet haar vaak eer aan (Komt-zo-laat).. maar dit keer was ze Conso-in-time. Beide dames verwend met Nederlandse cadeautjes en vervolgens langs alle stageplaatsen in Kisumu gegaan. Met drie tuktuks naar het eerste stage adres van Lindy gereden, Mama Ngina. Een weeshuis, waar ze ook les krijgen. Helaas was het nu nog vakantie.. dus kregen de studenten nog niets mee van de klasjes. Maar laat dat helaas trouwens maar weg. Alle kinderen waren vrij! Hielden watergevecht met elkaar, kropen in de armen van de meiden en hielpen Beatrice met koken in de lokale keuken. Een goede impressie op het netvlies geprint. Op naar de volgende, de Lutheran voor Dagmar. Helaas was deze nog wel gesloten, dus ontmoette we alleen even Collins, de bewaker. Wel mochten we even binnen de hekken kijken, en zagen ze het compound waar vanaf morgen de kinderen met een beperking terugkeren na hun vakantie (bij hun ouders/familie) thuis. Als laatste gingen we naar de Joel Amino school. En je raad het al, deze was ook nog gesloten. Wel hebben de toekomstige stunten even met de staff gesproken en mochten ze kiezen in welke leeftijdscategorie ze stage wilde lopen. Vanaf maandag start Jorine hier in de categorie van ongeveer 10 jaar. De studenten die starten in Kisumu weten nu in ieder geval een beetje waar ze terecht gaan komen. Een ritje van ongeveer 20 minuten met Sammy om elkaar af te zetten en op te halen. Gelukkig word deze tijd goed benut, met het leren van Nederlands/Swahili. Ook hebben we Sammy meer dan gelukkig gemaakt met gesponsord ondergoed. In zijn beste Nederlands probeerde hij Dirk te bedankten, helaas liet m'n telefoon het afweten.. maar ik denk dat de foto boekdelen spreekt! Op het moment liggen de meiden te dobberen in het zwembad en zitten wij bij de Duke of Breeze, in de Rooftopbar. Lang leve wifi (waardoor ik het verslag kon plaatsen)! Vanavond gaan de meiden hun kook-skills op de proef stellen in plaats van uiteten :) Morgen 05/01 vertrekken we met z'n alle richting Rangala, met de Acacia bus (pendelbus). Ook daar gaan we alle stageplaatsen bezoeken en maken we kennis met het compound. Bezige dagen, maar vanaf maandag (als de stages beginnen) zal daar wat meer regelmaat in komen.

Mochten jullie nog eens 'ouderwets' post willen sturen (voor zowel Kisumu als Rangala)
mag dat naar het onderstaande adres (Errug leuk om te ontvangen ;))

Millicent campbell
(t.n.v. ……………)
P.O. box 3953-40100
Kisumu, Kenya

Jullie horen van ons.. wij ook van jullie? Of is het alleen maar stiekem lezen geblazen ;)
Wens de meiden succes!!!

PS. foto's uploaden duurt een eeuwigheid, dus voor degene die wat te koekeloeren wil hebben. Hier de link (staan ze in een openbare map) https://www.facebook.com/kellebeek.inkenia

Warme zonnestralen

• 04 Januari 2014 - 15:40

Rick:

Wat een leuk verslag om te lezen.
    Maak er allemaal een mooie reis van, je vergeet het van je leven niet meer.
    En doe de groetjes van me op de Masai markt in Kisumu ;)

groetjes, Rick (Kenya group 2)

• 04 Januari 2014 - 15:49

Jeroen En Miranda:

Hoi Judith,

goed te lezen dat jullie allemaal goed en wel zijn aangekomen. We weten een beetje hoe het is daar ( onze dochter Mandy is er ook geweest en wij hebben haar daar toen opgezocht ) Fijn te lezen dat iedereen een beetje zijn draai heeft gevonden en dat onze vriend Sammy nog steeds de vrolijke man is die wij hebben leren kennen. Wij gaan jullie daar zeker volgen en kijken uit naar de leuke verhalen die komen gaan.

Veel succes en geniet er allemaal van.

Groetjes Jeroen en Miranda Krijnen

• 04 Januari 2014 - 16:38

Marga:

Hallo, met veel plezier jullie verslag gelezen.
    Erg leuk en zoveel herkenbaar.
    Willen jullie de hartelijke groeten doen aan Sammy er komt een foto van Joppe en Marga aan via Jolien voor hem.
    Ook bij babyhome in Rangala mogen jullie de groeten doen aan Mildred van Nina.
    Marga

• 04 Januari 2014 - 16:38

Corry M:

Leuk verslag. Iedere keer dezelfde bezoeken, maar steeds anders beleefd en opgeschreven in deze blog. Ik ga jullie ook volgen en misschien kom ik in maart nog naar Kenia. Geniet maar van alles wat je ziet en ervaart. Groetjes...

• 04 Januari 2014 - 17:05

Cees Van Den Enden:

Mooi verslag een hele ervaring en allemaal heel veel succes Groetjes Pappa van Amy

• 04 Januari 2014 - 17:48

Helma Nijssen:

heerlijk zo'n eerste indruk: ik RUIK de beesten, ik VOEL de spanning als je inhaalt op een 2baans weg, ik ZIE die lachende kinderkoppies en zwaaiende handjes, ik HOOR het geluid van Nairobi … kortom: wat een beeldend verhaal! kannie wachten op de volgende! Veel succes, plezier en een prachtig mooie ervaring gewenst meiden!!!

• 04 Januari 2014 - 18:34

Eus:

HA JUUT

IK ZAG T HELEMAAL VOOR ME...BAGAGE OVERLADEN, FLINK BALEN.
    MAAR TIS ALLEMAAL GOEDGEKOMEN TOCH.
    JE VOELDE JE WEER THUIS HOORDE IK VAN MAMA, TOCH EEN AFRIKAANTJE GEWEEST IN EEN VORIG LEVEN...HA HA
    NOU VEEL PLEZIER, GENIET ERVAN.
    LIEFS TANTE EUS

• 04 Januari 2014 - 19:05

Corrie En Nancy:

Hoi daar allemaal,

Wat leuk dat jullie deze blog hebben zodat wij hier de leuke verhalen kunnen lezen. Wat hebben jullie al veel gedaan en gezien. Heel veel plezier en wij zien uit naar jullie nieuwe verhalen.

Groetjessss

• 04 Januari 2014 - 19:36

Coby:

He lief nichtje,ik heb het er net met Hein over welke genen jij nu toch gekregen hebt we zijn er over uit dat je ze niet van je ouders of van de Konings kant hebt. Wat jij nu allemaal onderneemt had ik vroeger van gedroomd maar nooit gedurfd dus ik vind dit allemaal zo stoer van je ,de wereld stopt namelijk niet bij Belgie.
    Lieve Judith geniet er maar net zo van als de vorige x en we zullen je volgen .Je weet dat ik niet zo van de computer hou maar ik zal eerder een whats app sturen .
    Dikke knuffel van ons allemaal. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 04 Januari 2014 - 19:37

Dian:

hoi Juul en andere luitjes uit Nederland

Wat een bijzondere verhalen en toch weer heel anders dan die van onze dochter (nichtje van Juul in Ghana). we wensen jullie veel plezier daar in Kenia.

Groetjes, Dian (tante dus van Juul)

• 04 Januari 2014 - 21:40

Mam:

Wat heb je alles goed beschreven, dat maakt het erg bijzonder om te lezen en er een beeld bij te hebben.
    Leuk dat Sammy nog dingen weet van drie jaar geleden! Heel makkelijk dat er vaak internet is om een whats
    app te sturen. Heel veel succes allemaal, en veel groetjes

• 04 Januari 2014 - 22:23

Rachel:

Lieve Judith!

Wat heb je het allemaal mooi omschreven! Ik zit het echt met plezier te lezen en leef echt met jullie mee! Wat een mooie ervaring om dit allemaal mee te mogen maken en dat voor jou al de 2e keer in Kenya!! Ben zo trots op jou dot! Ik kijk echt uit naar de volgende verslagen en ga die zeker weer met erg veel plezier lezen! Ik wens je nog super veel plezier daar schat! En ben dol dol dol blij dat ik je even gezien heb vandaag via hangouts ♡! We blijven natuurlijk whatsappen want, zolang kan ik jou niet missen haha!!

Geniet ervan mop!!

Kusjes Rachel. En natuurlijk een dikke kus en knuffel van Sandra

• 05 Januari 2014 - 11:17

Fenna:

Lieve Juud & Rachel,

superverhaal! Blijf het lezen en zie het steeds voor me.
    De mooie mkmente daar zijn onvergetelijk.

Geef iedereen een knuffel van me en natuurlijk zeker Sammie.
    die enkels, dat dat nog zo bij hem bij blijft!

succes aan komende week dames!

Kusjes Fenna

• 05 Januari 2014 - 11:52

Gerda:

Veel succes met t opstarten van de stages! Het verhaal erg beelden geschreven Judith, leuk? Groetjes aan iedereen.

• 05 Januari 2014 - 11:53

Gerda:

Ik bedoel natuurlijk een ! daar waar een ? staat. :-)

• 05 Januari 2014 - 16:11

Papa :

Judith.
    Ik vind het erg tof dat je nu voor de tweede keer naar Kenia bent gegaan nu als begeleidster.
    Veel success met de meiden aldaar. Maak er wat van. Heb veel plezier en denk ook aan ons in het kleine Nederland.
    Nu zitten we met z'n allen in bij Oma, nieuwjaarsbijeenkomstje.
    Namens ons allen, veel plezier en houdoe.
    Ook namens Oma, die zal binnenkort nog wel een berichtje sturen.
    Papa

• 06 Januari 2014 - 08:08

Gary & Britt:

Heel veel succes en ontzettend leuk geschreven!
    We blijven jullie volgen!

Groetjes,
    Gary&Britt

• 06 Januari 2014 - 14:17

Manon:

hi juudje,

Wauw je schrijft nog steeds als nooit te voren. geweldig!!
    Ik zie alles weer voor me. doe je iedereen de groetjes van mij daar?
    En op de Lutheran de groetjes doen van mij he??
    Wil je kijken of James daar nog zit? je weet wel die jongen waar ik toen een helmpje voor gekocht heb omdat hij zo vaak viel op zijn hoofdje. zo ja, maak je dan een foto voor me, ben benieuwd hoe hij er nu uitziet na 4 jaar.
    Dikke knuffel voor Millicent, Consolata en Sammy.
    Jij een dikke kus en geniet ervan daar!
    xxx Manon

• 08 Januari 2014 - 18:36

Oma Joke:

hoy lieve Judith zoals je ziet ik ben op email ik lees al je verhalen en ik merk dat je het reuze naar je zin hebt geniet ervan. hier is weinig te melden behalve zaterdag dan viert brecht haar vrijgezelle dag dus gaan we dat vieren paul en bart zijn nu op de koffie ik wens jou veel fijne dagen en heel veel liefs omi xxx

• 08 Januari 2014 - 23:03

Ans En Tom:

Hoi Judith,

Wat leuk dat een ex-student van ons uit groep 4 nu als coach in Kenia is!!
    Heerlijk om weer een verslag uit Kenia te lezen. (zijn we weer even terug.................)
    Natuurlijk gaan we ook jullie belevenissen volgen.
    Voor de studenten zal het weer een onvergetelijke periode worden. En jij mag het nu "van de andere kant" gaan beleven.
    We willen jullie heel veel succes wensen en hopen nog veel verslagen te mogen lezen.

Lieve groetjes,
    Ans & Tom (ex-coaches groep 2-4 en 9)

• 05 Februari 2014 - 12:09

Sabrina:

Hey Judith,

Wat kan jij heerlijke levendige verslagen schrijven!
    Mijn complimenten.

Als ik mijn ogen dichtdoe, ben ik er gewoon bij.
    Ga zo door!

En met het genieten uiteraard, maar dat zit wel goed denk ik ;-)

Veel liefs,
    Sabjuh