MASAI MARA - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu MASAI MARA - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu

MASAI MARA

Door: Judith

19 Februari 2014 | Kenia, Kisumu

Beste lezers,

Jammer dat reacties vaak uitblijven, en de verslagen wel onwijs veel keer worden gelezen. Het is en blijft een hekel punt, als je uren ergens insteekt en het nauwelijks ‘beloond’ wordt. Vanaf nu dus maar iets minder uitgebreide verslagen.

15/2 Vertrokken we om stipt 7 uur richting de Masai Mara. Ofja, een paar minuten over het uur, want Rachel lag ondertussen nog in haar bed. Verslapen, is altijd vervelend en achtervolgd je de hele dag. We waren nog geen uur onderweg en werden al opgepiept. Het andere busje met de helft van de groep erin had een klapband gehad. Snel alles weer op de rit gekregen en in totaal ruim 7 uur gereden, afgeschoten en gehobbeld. Eenmaal aangekomen in ons kamp Mara Sidai kregen we even de tijd om onze tent in te richten. Wat een geluk dat er al bedden etc. stonden en we ons eigen tentje niet op hoefde te zetten, he Sascha! We ontmoette de eerste Masai mannen die op ons kamp werkte, werden begroet door bavianen en vertrokken rond 16.00 voor een avond Game drive. We zagen het prachtige landschap van de Mara met Giraffe, Zebra’s, Impala’s, Buffels, Leeuwen, Gazelles en Roofvogels. Tegen de avond zagen we ook nog hoe een Cheeta een jonge Gazelle ving, een moment wat je normaal gesproken alleen op Discovery Channel ziet. Wauw! Na deze dag stond de stand van de BIG FIVE uit 2/5. Terug in het kamp aten we een goed avondmaal en kropen we na een warme douche (de generator in het kamp werkt maar 5 uur per dag, dus eerst goed op de klok kijken, Kimberley!) allemaal onder de wol. Want wat is het hier s’Nachts kouddd!

16/2 Op deze dag vertrokken we om 7 uur s’Ochtens met lege magen richting de busjes van Evans en Alex (drivers). Toen we zagen dat er toch een buffet voor ons klaar stond gauw even wat toast, worstjes, eitjes en pancakes naar binnen geduwd. Hierna kon het hobbelen weer beginnen en zagen we een soort van Zonsopgang, achter de wolken. Jammer dat het bewolkt was maar dat mocht de pret niet drukken. We werden begroet door wederom prachtige dieren. Gieren die op de uitkijk zaten, Leeuwen die de liefde bedreven, Krokodillen langs de waterkant, Buffalo’s die ontzien werden van teken, door de vogels en Hippo’s die aan het dobberen waren. Struisvogels zonder hun kop in het zand, dode dieren en schedels, prachtig wit gestreepte Zebra’s, Giraffe die uit het hoogste topje van de boom aten, moeder Rhino die samen met haar baby op de loop was en poserende Cheeta’s. Rennende Gazelle’s, Impala’s, Waterbokken, Gnoe’s en Pumba’s, spelende Olifanten en als klap op de vuurpijl een slapende Leopard in de boom. Die laatste maakte onze dag helemaal compleet, high five, wij hebben de BIG FIVE in 1 Game Drive gezien!!! Dankzij onze speurders van bestuurders. Moe maar voldaan keerde we terug naar het kamp. Snel even opgefrist en naar een Masai Village vertrokken. Dat opfrissen was echter voor niks, want Amy heeft zich nog nooit zo vies gevoeld! Overal waar je liep lagen uitwerpselen, al dan niet van koeien, gieten, ezels, mensen, honden of kippen. Voor dat we het dorp mochten betreden, eerst betalen. Het lijkt inmiddels meer op een toeristische trekpleister waar flink geld uit is te slaan. Eenmaal ‘binnen’ lieten ze ons zien hoe vuur werd gemaakt. Met de hand, stokjes en wat stro.. maar misschien was dit alleen maar voor de show. Sascha stond namelijk naast een paar opgebrande luciferstokjes. Ook bij het blazen om het vuur aan te doen wakkeren was bij de ‘Masai’ man een dure Gouden tand te zien. Er werd even voor ons gesprongen door de mannen en vervolgens werden we verdeeld over wat huisjes. Claustrofobie werd opgewerkt en iedereen zag de eerste minuten geen hand voor ogen. In de poep-huisjes zit maar 1 klein raampje, om zoveel mogelijk muggen en vliegen buiten te houden. We kregen uitleg en mochten vragen stellen, maar eigenlijk zaten we binnen voor de verkoop. Er werden allerlei sieraden en doeken overhandigd, om te ‘moeten’ kopen. Sommige konden geen ‘’nee’’ zeggen en zwichtte onder een veel te dure prijs voor de aangeboden spullen. Sascha en ik nipte nog even van een lokaal brouwsel van de Sausage Tree (Google) en zagen hoe iemand Snep in zijn neus (of toch hersenpan) stopte. Het werkt als een soort van lokale Cocaïne maar lijkt op tabak. Het eeuwige verhaal werd doorbroken, een Masai jongen wordt niet meer de wildernis ingestuurd om een leeuw te doden en dus een man te worden. Al hielden sommige lokale mensen dit verhaal nog wel hoog. We dansten nog even met de vrouwen en liepen rond om foto’s te maken. Niet al te lang hoor, want je had je handen hard nodig als vliegenmepper. Ze zaten o-v-e-r-a-l op je lijf, ongekend. Enkele andere aankopen werden nog gedaan en we keerde terug naar ons kamp. Een tent wel te verstaan, maar zoveel luxer dan een huisje in het Masai dorp! We zouden allemaal voor geen Goud willen ruilen. Er werd flink geschrobd in de douche en we nuttigde hier ons laatste avondmaal. We kregen een nieuwe naam, namelijk Ange Raisers. Een Duitstalige Keniaan, die wekelijks als Guide werkt op Safari’s heeft sinds 2011 al geen BIG 5 meer gezien in de Masai Mara. Dus, eindelijk heeft het geluk ons weer een beetje toegelachen.

17/2 Deze dag iets eerder opgestaan, zodat we tijd hadden voor ons ontbijt. We vertrokken weer vroeg, voor onze laatste game drive. Eenmaal in het park zagen we al snel een hele groep met opgroeiende Leeuwen, in totaal 10 stuks. Dit nieuws werd zo snel over de Radio verspreid dat er binnen de kortste keren wel 22 busjes omheen stonden! Ze riskeerde allemaal een boete van Ksh 10.000 omdat er meer als 5 stonden, bij wilde dieren. Echter geen Ranger gezien, dus iedereen bleef staan en keek zijn ogen uit. We reden grote afstanden en zagen weer prachtige dieren, zoals voorgaande dagen. Hyena’s kwamen goed in beeld en leken toch niet meer zoveel op Kangoeroes.. en ons schietgebedje werd beloond. Na heel wat bomen te hebben bewonderd vond Alex een jong Luipaard (moeilijkste van de BIG 5) en stonden we eerste rang. Door het vechten was het 1 oog verloren maar daardoor werden de foto’s niet minder. Wat een prachtige vacht en wat zag ie er toch knuffelbaar uit. We spotte nog meer vogels en genoten van de omgeving in Tanzania. We staken de Mara River over en krakte nog door een bankje, toen we een groepsfoto wilde maken. Gelukkig niet de afgrond ingevallen.. dat scheelde maar een grassprietje. We reden een paar uur lang 20km/uur over een verschrikkelijke weg (vol gaten, stenen, grote hobbels etc) maar belande uiteindelijk in Kisii voor wat boodschappen. Na een top safari allemaal goed thuisgekomen in Panda’s Paradise. Echter slecht nieuws ontvangen, en ons medeleven gaat allemaal uit naar de familie van Jeroen. Ook zo ver weg wordt er aan jullie gedacht! s’Avonds aten we bij Salazar (Mushroom korma, butter chicken met naan etc) en keken we foto’s terug van deze ongelofelijke ervaring.

18/2 Was het vroeg dag, een doktersbezoekje stond op de planning. Ondertussen pakte de meiden hun spullen in en maakte ze zich klaar om naar Rangala te verhuizen. Boodschappen werden gedaan en bestellingen werden geplaatst op de masai markt! Ondertussen ging Kimberley met Millicent naar Immigration om haar verblijf hier te regelen. De meiden zijn veilig aangekomen en hebben al kennis gemaakt met de Zuster. Morgen voor alle nog een rustdagje!

19/2 In Rangala werd het stof weggepoetst en werd hun eerste handwasje gedaan. In Kisumu sliepen we wat uit en zijn we met Sammy op pad gegaan. Ergens in een wijkje waar je als blanke meiden liever niet wil komen kochten we (namens m’n oma) een radio voor hem. Op een ander plek lieten we deze inbouwen en werd onze vaste tuktuk driver nummer #4 in heel Kisumu met muziek! Hij was zo blij, zo’n aankoop zou hij nooit zelf kunnen doen. Aangezien de meerderheid van de zenders nieuws bevat hebben we ook nog maar een grote USB gekocht, waar we muziek op hebben gezet. In de namiddag kwam hij alles ophalen en showde hij ook nog even zijn disco lampjes. Om het pakket compleet te maken! De video die we ervan hadden gemaakt is niet helemaal goed doorgekomen, helaas! Dus bij deze Omi, dank u wel, hij was erg dankbaar! In Rangala gingen ze om boodschappen in Ugunja, om vervolgend ’n uur lang in een matatu te wachten.. tot ie ging rijden. Ondervonden ze dat de temperatuur daar aanzienlijk warmer is en kookte Lindy voor de eerste keer ’n heerlijk avondmaal! In Kisumu gingen we voor een toetje naar de Laughing buddha, om de vakantie af te sluiten.

Morgen begint de tweede helft officieel en start iedereen op zijn nieuwe stageplek. Spannend!

• 19 Februari 2014 - 19:48

Marga:

Mooie verhalen weer.
    Zoveel bekende zaken. Geweldig om mee te kynnen lezen.
    Wil je de hartelijke groeten doen aan Sammy en zr. Mary esther.
    Van Joppe, Nina, Josien en Marga.

• 19 Februari 2014 - 20:02

Ineke:

Ja Juutje, je hebt helemaal gelijk als je het hebt over de reacties. Je probeert er iets moois van te maken maar helaas wordt dit niet altijd beloond. Ik lees je verhalen steeds met veel plezier hoor, reageer niet maar vertel het je zelf. Vandaar dat ik nu ook even reageer terwijl je zo dicht bij bent.

• 19 Februari 2014 - 20:35

Lian Maas:

Heey vakantiegangers (nog eventjes),

Nou jullie hebben die BIG FIVE dik verdiend!!

Ben benieuwd naar de foto's maar die zal ik na 1 april wel kunnen bewonderen.
    Als ik het goed begrijp hebben jullie nu een discotuktuk, reist een stuk prettiger, haha.

Wat betreft reacties, tja dat is niet kwaad bedoeld, ik ken er die lezen de verslagen met plezier maar reageren op zo'n site, is net een stap te ver en ik ken er ook die weten niet eens dat je kunt reageren, maar goed heeft misschien ook wel met leeftijd te maken :-). Ennnn, ik moet het verslag ook uitprinten voor mensen zonder Internet, die gaan er dan in het weekend voor zitten om het verslag te lezen, dus gewaardeerd wordt het zeker!!!. Maar ik snap dat je ook wilt lezen dat jouw werk gewaardeerd wordt. Bij deze.

Nou morgen weer lekker de wekker zetten, vroeg uit jullie nestjes en op naar de tweede ronde!!

Have fun en tot de volgende keer.

Groetjes Lian
    XXX

• 19 Februari 2014 - 21:20

Marjelle:

Hallo Judth,

Nu dus toch [eindelijk] een reactie van mij, met allereerst heel veel complimenten
    omdat de reisverslagen echt top zijn, ook ik print zo ook altijd vergroot uit voor oma
    En ook deze geniet er echt van, en we kijken er altijd naar uit.
    Dus ga zo door.

Groetjes Marjelle [ma van Amy]

• 19 Februari 2014 - 22:08

Lian En Bart:

Hallo dames

Hardstikke leuk dat jullie safari zo goed is verlopen en dat de Big Five gespot is !!
    Wat een super ervaring om die dieren in het wild rond te zien lopen.
    Het bespringen van een prooi door een cheeta.... Wauw

Verschrikkelijk dat jullie groepsgenoot haar broer is verloren.
    Daar word je stil van.....

Sponsorgeld gaat nu rollen wat is Sammy blij gemaakt met een radio!
    Filmpje is zo leuk om te zien.

Dat er niet zo veel reacties op de verslagen volgen is niet leuk! Zeker als ze toch
    veel gelezen worden. Daar heb je weinig invloed op

Alweer op de helft van jullie stage, allemaal veel succes de tweede periode

XXX

• 19 Februari 2014 - 22:12

Gerda:

Een sissling browny by the Laughing Buddah, dat wil ik ooooook! ( ten minste ik denk dat dat jullie dessert was :-) ) Geniet van alles en succes met opstarten nieuwe stages.

• 19 Februari 2014 - 22:47

Inge Clement. Groep 7 (2011):

hoi kenia gangers.

wat ben ik jaloers op jullie.
    wat fijn dat jullie hebben genoten van de bige 5.
    heerlijk vond ik het toen. ik hoop dat de groep van rangala heeft genoten en de groep die gaat nu gaan genieten.
    Rangala was mijn plekje. wat mi ik de zusters.
    heerlijk voor Sammy, doe hem de groetjes van mij. wat mis ik mijn grote broer.
    ik lees jullie verslagen met plezier.
    zouden jullie een boodschap willen door geven aan de zusters in Rangala.
    ik ben 7 Feb bevallen van een meisje Cynthia. 2420 gram en een heerlijke meid.
    einde van de week ga ik de kaartjes op sturen en er komt er ook een hun kant op via Sarah.

veel plezier in de laatste etappe. veel plezier en have Fun!!!!!!!!!!!

• 19 Februari 2014 - 23:13

Roelie:

ha judith, andere safari gangers!
    even snelle reactie: jullie slapen vast en zeker al!! en ik ga ook!!
    maarre geweldig de Safari: echt alles gezien, jullie: DE BIG 5!
    en ook geproefd, gesnoven, haha!!
    fijn, dat er dan ergens weer water, zeep en een geurtje is.
    weet zeker dat jullie vaak even terugdenken wanneer je, ja...
    inderdaad.......
    morgen/vandaag weer volop aan de bak bent!!
    Judith, meiden, het gaat jullie weer lukken!!
    dus aan de slag! en tot next

hoe zeg ik dat op zijn Keniaans.....dat hoor ik dus nog wel
    lieve groeten, roelie

• 20 Februari 2014 - 01:11

Corry M:

Hee Judith,
    Ja lees wel al je verslagen hoor. En die zijn lang, heel lang. Dus met een kort verslag ben ik blij. En ik merlk dat het goed gaat met de groep en jouzelf. Leuk om te lezen hoe iedere groep het weer op een andere manier doet in kenia.
    Ik was van plan om in maart te komen, maar ik mag niet reizen vanwege een schouderoperatie. Doe Ineke en Piet, Mary Esther and my black sister Consolata and Milly maar de groeten. En niet te vergeten Sammie.
    Doei en hou vol met je verhalen schrijven he.
    Ik geniet er steeds weer van, maar van mij mogen ze dus wat korter net als deze.
    Groetjes...

• 20 Februari 2014 - 08:16

Gary Teo:

ontzettend leuk geschreven!
    groetjes

• 20 Februari 2014 - 09:37

Anja A:

Super om alles te lezen, krijg er gewoon zin in om met jullie mee op pad te gaan. Via telefoon en app toch minder uitgebreid dan dat wat we nu te lezen krijgen. Bedankt en veel plezier allemaal met jullei nieuwe stages.

• 20 Februari 2014 - 10:59

Bruno:

Prachtige avonturen, geweldig verslag . Ga zo door.

• 20 Februari 2014 - 11:18

Lisa Bader:

Ha Judith,

Ik weet wat je voelt, het is inderdaad erg frustrerend dat je weinig reacties hebt maar wel ziet dat er heel veel mensen naar kijken.
    Je hebt er nu een korter verhaal van gemaakt maar niet minder mooi!
    Gaaf om de big 5 te zien!!

Geniet nog van de mooie momenten!!
    Liefs Lisa

• 20 Februari 2014 - 20:10

Daan W.:

Wat een mooi verslag weer. Ik heb alle verslagen al gelezen maar niet gereageerd, sorry daarvoor.
    Ik zal voortaan bij elke verslag reageren. Dit zouden meer mensen moeten doen na het lezen.
    Ik vond de uitgebreidere versies van jou verslagen veel leuker.

Dus mensen reageer!

Ninja Daan

• 20 Februari 2014 - 20:38

An Dutij:

Mazzelpikkies!
    Fijn dat t allemaal zo leuk was..dit zijn ervaringen die je ooit als ouwe muts aan je kleinkinderen vertelt!
    Vooral denk ik zo aan de zij-lijn hoe fijn het is, dat jij, Juud, na alle toestanden weer helemaal de oude lijkt..!!
    Heel veel succes met het nieuwe hoofdstuk allemaal!! Liefs!

• 22 Februari 2014 - 23:01

Roelie:

goedenavond ladies!! alweer weekend!! vast en zeker een indrukwekkende week achter de rug! en moe maar voldoen genieten dus??
    maar ook...zo tussen de schaatswedstrijden door, lees ik dat het jouw verjaardagsdag is, Rachel!! gefeliciteerd!! en natuurlijk veel dikke pakken vanaf deze kant. een bijzondere verjaardag voor jou.
    lekker verwend, Rachel.
    morgen nog even nagenieten, lieve groeten roelie

• 23 Februari 2014 - 18:47

Ans En Tom:

Lieve Judith,
    Wauwwww.........de BIG 5 gezien. Jullie zijn pas de 2e groep die ze ook gezien heeft. Groep 2 was de eerste. Jullie ook met zwarte neushoorn? (want dan telt het pas echt!! ha, ha)
    Het is altijd weer een hele rit naar de Masai Mara. Gelukkig weer veilig "thuis". En de nieuwe stageperiode begint weer. Nu gaat de tijd echt snel. Dus extra genieten van jullie tijd daar.
    Veel plezier en lieve groetjes uit Namibie. (Hier slechts de big 3 gezien, maar zijn nog niet klaar ;-)
    Groetjes aan de Keniaanse coaches en Sammy.

Ans en Tom

• 24 Februari 2014 - 19:55

Jan:

dag Judith, ik lees je verslagen met plezier maar...... inderdaad geen tijd genomen voor een blijk van waardering voor het schrijven Sorry, maar ga vooral door !! ( die uitgebreide versie graag )

• 25 Februari 2014 - 18:18

Fenna:

Zooooo superjaloers!
    Weer zit ik vol jaloezie te lezen wat jullie allemaal meemaken.!!
    Op de nare dingen na dan...

De big 5! wow zo gaaf!

2de periode inmiddels gestart! nog even knallen, want voor je het weet.....

Liefs!

• 25 Februari 2014 - 19:23

Rachel:

Sorry voor mijn late reactie! Er komt bijna weer een nieuwe blog schandalig van mij!!

Weer super mooi omschreven allemaal! Ik leef me eigen er altijd helemaal in! Wat maken jullie veel mee echt super mooie ervaringen die kunnen ze jullie niet meer afpakken!

Geniet nog lekker van jullie laatste maand de tijd gaat snel!! Ik zal blij zijn als js terug bent Judith hihi!!

Ik kijk weer uit naar de volgende verhalen :)!

Groetjes,
    Rachel

• 25 Februari 2014 - 20:09

Oma Joke :

even een reactie van mij je verhalen zijn super leuk en het is net een mooi leesboek heel varierend en ook de safari beschrijf je heel leuk dus niet getreurd je doet het prima en degene die niet reageren moet je niet boos over zijn ik ben heus trots op jou liefs omi