Informatie - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu Informatie - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu

Informatie

Door: Piet Keijsers

23 Maart 2012 | Kenia, Kisumu

INFORMATIE
Dit verslag wil ik ook gebruiken als informatief verslag, vooral voor toekomstige studenten die zich oriënteren op een stage in Kenia.
De meest gestelde vraag is altijd weer wat kost het ?
Buiten de vliegreis die nooit hetzelfde is, zijn er een aantal terug kerende kosten, GLOBAAL in euro’s per persoon
Overnachting in het Shalom House in Nairobi 12,= p.p.p.n
Overnachting Yellow Green (op de terugweg) 35.=
Intree Hell’s Gate 35,=
Tips / fooien 20.=

Ook goed om te weten:
• Deed (tegen de muggen) is er niet te koop maar wel een goed alternatief BALLET MOSQUITO zalf. Te koop in de supermarkt Tuskyss. Veel goedkoper en veel effectiever dan Deed
• Vervoer, zij die gebruik maken van de Tuk tuk van Sammy ( in avonduren zeker noodzakelijk) betalen voor een ritje in de stad al gauw 1 a 2 euro.
• De Acacia bus die je nodig hebt om van Kisumu in Rangala te komen of terug kost je 2,20 euro per rit. Reserveren noodzakelijk. Is echter geen garantie. Er is ook nog een tweede busorganisatie Linkens, die werkt op dezelfde manier en is iets goedkoper en heeft beter materiaal.
• Een postpakketje laten opsturen vanuit Nederland kan oplopen van 0 tot 10 euro. of meer
• Op de tweedehands markt in Kisumu koop je op zondagmorgen voor een prikje een T-shirt of een spijkerbroek of iets dergelijks
• Een SMS-je naar Nederland kost je 10 eurocent
• Bellen naar Nederland is duur. Beter is bellen vanuit Nederland naar Kenia 099 1922 even wachten en dan het mobiele nummer zonder 0 afsluiten met een hekje ongeveer €. 0,10 p.min
• Er zijn geweldige supermarkten, nl de Nakumatt en de Tuskyss. Deze laatste is goedkoper.
• Internet kan veel problemen geven

Om niet te vergeten:
• Een zaklamp
• Een verrekijker
• Een regenjack, in de periode maart / juni
• Een zonnebril
• Een trui

Verzorging:
- Drink veel water (flessenwater)
- Vergeet geen ORS
- Diaree remmers, heel belangrijk.

Maar dit verslag is niet alleen een informatie over….. Nee we doen u ook nog verslag van onze bevindingen in de afgelopen weken. Kaylee is jammer genoeg naar Nederland moeten terug keren. Heel sneu maar het is nu eenmaal zo, ook dit soort zaken kunnen voorkomen. Alleen degene die het overkomt heeft er de pest over in.
De stages lopen allemaal naar wens. Iedereen denkt na over de laatste stage week(en) over de afsluiting, de afronding en het afscheid.
Ook is iedereen bezig met de terugreis hoe het zal zijn om weer terug naar Nederland te gaan waar alles zo geregeld is. Dat zal wennen zijn denken de meesten toch wel om terug te gaan naar thuis, vrienden en familie. Iedereen vraagt zich af wat zal ik het eerste doen als ik terug ben. Een hamburger bij de Macc of een frietje oorlog. En zo hoor je allerlei opmerkingen…..
Ook de school en de het stage adres in Nederland vormen onderwerp van discussies. Het zal wel weer k.. zijn, want dat is het altijd op school.
Maar ondertussen is er ook een delegatie vanuit Nederland op bezoek geweest. Directeuren van verschillende scholen met verschillende studierichtingen. Zij oriënteerden zich op de mogelijkheden voor studenten van hun onderwijs organisatie hier in Kenia. Ook hadden zij contacten met onze studenten er werd gepraat over hun ervaringen positief en negatief. Ook werd er samen genoten van een hapje en een drankje. Het bezoek is door onze studenten als heel positief ervaren.
Maar tussen alle discussies en bezoeken door zijn en komen er toch nog steeds weer zieken bij. Er zijn dagen dat Ineke meerdere keren per dag in het ziekenhuis zat. Zo ook tijdens het etentje met de delegatie uit Nederland moesten we de tafel verlaten om een van onze studenten thuis en later in het ziekenhuis bij te staan. Het is echt DE rode draad door heel deze periode.
In het volgende verslag sluiten we de drie maanden Kenia af……..

• 23 Maart 2012 - 18:51

Adriënne:

Kijk Piet, daar heb ik wat aan, al die informatie. Ik ben inmiddels druk aan het onderhandelen met diverse personen. Elke dag gaat er wel een mail in het Engels de deur uit. Mijn dag van vertrek komt dichterbij. Vlucht geboekt, visum in de pocket, plannen beginnen steeds vastere vormen aan te nemen. Hoop jou en Ineke nog even te treffen in Nederland. Heb nog een heerlijke tijd en tot snel! Groetje, Adriënne