Nog steeds veel zieken en sponsor aktiviteiten - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu Nog steeds veel zieken en sponsor aktiviteiten - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu

Nog steeds veel zieken en sponsor aktiviteiten

Door: Piet Keijsers

07 Februari 2012 | Kenia, Kisumu

Deze tweede periode zo net een week voor de wisselweek is toch weer een week geworden van veel “zieken” Niet zodanig om ongerust over te zijn of te worden maar wel vervelend en dan vooral voor degene die het aangaat. ‘Misselijk, diaree, overgeven en meer van dat soort zaken. Niet zo ziek dat je de hele dag in bed moet blijven, maar als je er s’nacht tien keer uitgeweest bent kun je s’ morgens niet gaan werken dan blijf je graag liggen. Vervolgens veel drinken, ORS, en onderzoek in het Agakan ziekenhuis. Ineke loopt de benen onder de kont uit. Een oorzaak is moeilijk te benoemen, maar het is momenteel zomer en dat wil zeggen erg warm soms meer dan 35 graden en ook heel droog en stoffig. De dokter denkt dat dit een grote rol speelt.
Neemt niet weg dat we proberen gewoon invulling te geven aan alles waar we voor gekomen zijn. Studenten proberen hun stage zo goed mogelijk in te vullen. En daarnaast zijn ze bezig met zich te verdiepen en te oriënteren waar ze hun sponsor gelden het beste aan kunnen besteden. En dat wil zeggen dat we diverse plaatsen bezoeken. We kennen iemand in de slums van Kisumu die ons in contact bracht met een schooltje aldaar. Daar ontbreekt het aan diverse dingen, zoals schriften, boeken, potloden, schoolborden etc. etc. Het heeft zoveel indruk achter gelaten dat de school een sponsor project is geworden.
Ook het St. Monica hospitaal aan de rand van Kisumu, aan de voet van de bergen is een plaats die erg aanspreekt. In goed onderling overleg hebben we inmiddels ook voor dat ziekenhuis al het een en ander gedaan. We hebben er kleertjes achter gelaten voor pas geboren kindertjes. Wel leuk vind ik zelf want een van de pas geborenen draagt nu mijn naam. Maar een interessant project binnen het ziekenhuis is toch wel dat je voor ongeveer 20 euro een gezin uit de omgeving en dat zijn echt arme mensen, kunt helpen. Voor dat beetje geld kunnen ze gedurende een heel jaar een beroep op de faciliteiten van het ziekenhuis doen. Ook hiervoor is onder de studenten veel belangstelling. Ook ontbreekt het in het ziekenhuis aan steriele handschoenen en aan maandverband. Maar daar komt verandering in want de dozen staan inmiddels klaar om weggebracht te worden.
Er is ook druk overleg om daar in de nabije toekomst studenten te plaatsen. Wij (Piet & Ineke) zijn van mening dat het een heel goed adres is. Maar de beslissing ligt bij de school. Succes !!!
In Rangala zitten ze ook niet stil wat betreft sponsoring. Max is druk bezig met de Boys school. Er is opdracht gegeven om van drie lokalen de vloeren te vernieuwen of te repareren. U vraagt zich misschien af is er niets beters te doen dan vloeren aanpassen. Welnu, kinderen zitten vaak nog gewoon op de grond met hun schriftje. En in die kapotte vloeren nestelt zich allerlei ongedierte. Omdat er nog veel kinderen geen bankje hebben heeft Max besloten om een groot aantal schoolbankjes te laten maken.
Ach en zo zijn er allerlei kleinere activiteiten op het terrein van sponsoring. Ik noemde u nu wat grotere dingen. Maar allerlei kleinere initiatieven zijn soms net zo belangrijk en zeker zo zinvol. Schriften en pennen voor de school op de compound is van groot belang.
Wij zelf ondersteunen financieel een meisje van 12 jaar. Haar school onkosten voor de boording school nemen wij voor onze rekening. Boeken, bed, koffer, uniform, schoenen, kousen, nachthemd etc. etc. moet betaald worden.
De verhuizing van een medewerkster van de compound is een object.
Op het platteland woont een familie zonder deuren in hun huis. Het is toch de moeite waard om daar in te investeren.
U ziet er zijn voor studenten en coaches naast de stage en leer processen nog zoveel andere punten waar je van kunt leren. Waar je in kunt duiken en waarvan je leert relativeren. Waarvan je leert dat er naast ons Nederland ook nog een andere wereld is. Om zo maar eens even iets te noemen, hier zijn meer mensen die een brood van inmiddels 45 eurocent niet kunnen betalen dan mensen die dat wel kunnen. Er zijn mensen die echt geen suiker kunnen kopen. En veel erger nog er gaan hier mensen dood omdat ze geen geld hebben om de dokter te betalen.
Nu zijn we bezig met de laatste stage week van de eerste periode. Daarna volgt de zgn. wisselweek ofwel vakantie week. We bezoeken oa de masai mara maar daarover meer.

• 07 Februari 2012 - 17:46

Daphne Maas:

Wat gaat de tijd snel zeg! Jullie zitten alweer bijna op de helft van de stage!
    Super dat er zoveel gesponsord wordt, dit is misschien wel de groep die het meest sponsort!?
    Geniet van jullie laatste stageweek, en van de wisselweek!

Liefs Daphne
    Groep 5

• 07 Februari 2012 - 18:37

Inge Clement:

trannen schieten in mijn ogen als ik de foto's zie van het sint teressa, de nieuwe lokatie, sommige foto's herinder ik me heel goed de foto met de kleine kinden, daar schiet ik bij vol, ken de namen nog goed hoe de kinden zijn al helemaal. ben supper blij dat ik jullie volg. doe de zuster de groeten van mij en de maatschappelijk medewerker. die zullen mij nog wel herkenen. gr uit het koude kikkeland, min 15 in de ochtend:)

• 07 Februari 2012 - 18:38

Inge Clement :

ps ben van groep 7 :)

• 07 Februari 2012 - 20:12

Adriënne:

Bijzonder Piet, een naamgenootje. Wens alle zieken beterschap. Het is weer heerlijk om via je verslag even terug te zijn in Kenia. Doe Ineke mijn groeten. Ik heb bewondering voor jullie en de studenten. Jullie doen het toch maar weer.
    Lieve groet en tot ziens. Adriënne