Shoppen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu Shoppen - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu

Shoppen

Door: An Dutij

02 Juni 2012 | Kenia, Kisumu

Moegewerkt, zijn ze :onze meiden..zo door de week kan het nog wel eens een opgave zijn om, na een lange dag aangepakt te hebben , het dagelijkse kostje bij elkaar te scharrelen.Voor diegenen, die nog lekker thuis wonen in Nederland is het heel gewoon om ontspannen s avonds aan te schuiven aan de gezinstafel.Hier echter is er bescheiden “groot-vrouwenoverleg om uit te knobbelen wat de pot gaat schaffen en wie de inkopen doet..Vaak is dat voor onze grieten in de stad afhankelijk van het stageadres..is dat vlakbij de winkel dan ben je wat vaker de klos!
Onze dames in Rangala moeten hun inkopen uit een verderopgelegen dorpje halen en dat komt er door de week niet zo vaak van : de kleintjes uit het babyhome slapen s middags lang..daarna is het verschonen en een hapje geven,. wat spelen en uiteindelijk weer helpen met de grote maaltijd (waarop dan klassiek ook vaak de grote boodschap volgt!!) kortom.. Het niet zo slim om je nog in de matatu te hijsen en in het donker over de zandweg terug te lopen..In de weekenden in Kisumu wordt er dan ook stevig ingekocht en de thuisblijvers die de sportschool bezoeken mogen dan ook jaloers zijn op het powerliften dat deze meiden doen:.met ware verachting trotseren ze de hitte en de zandweg om hun aankopen naar het babyhome te slepen terwijl hun collega’s in de stad het achterin Sammy’s tuktuk zetten om het daarna voor de deur fijn te laten afzetten!.
De verschillen in het aanbod van de inkopen is groot!! In de stad zijn een paar enorme supermarkten waar werkelijk vanalles te krijgen is. ouders die zich afvragen of hun dochter hen straks graatmager in hun armen zal vallen op het vliegveld, zullen zeker teleurgesteld worden!! Geduldig staan we vooral in het weekend te wachten tot de enorme rijen voor de kassa oplossen: daar blijkt dan uiteindelijk dat er wel alles te koop is maar dat er wel heel erg weinig mensen zijn die zich de luxe kunnen permitteren van hagelslag en kipfilet of wasmiddel en wasverzachter..Voor de gemiddelde keniaan is het vaak een zak maismeel-het basisvoedsel-ndovu ugali,een zakje chips en een klein,plastic zakje melk, misschien een stukje zeep of een piepklein potje vaseline (een zwarte huid wordt altijd goed ingesmeerd..) Na de verkiezingen, zijn ondanks alle prachtige beloften van de nieuwe regeringsleiders, de voedselprijzen erg gestegen!! Vaak bekruipt je een beetje ongemakkelijk gevoel als je je volle mandje op de band zet (die het overigens nooit doet!!); wij kunnen echt alles kopen..
Voor de gewone keniaan is het dan beter winkelen in de omgeving van de supermarkt waar aan weerszijden van de straat-geen stoep!- winkeliers hun waren hebben uitgestald op een stuk plastic of een houten stellage..het is een bonte mengeling van de meest uiteenlopende spullen..Batterijen in allerlei soorten en maten, vissen met eenzelfde gewicht aan vliegen, bh’s in maatje olifant of mierentietje,vijfhonderd kilo spijkers van dezelfde soort op een hoop, of misschien dan toch maar een legertruck vol strenge, zwarte herenschoenen rechtstreeks uit China?? Hangsloten,meters sialtouw,gasfornuizen,levende kippen, speren en pijlpunten, bonte bergen plastic teilen,grote bossen suikerriet en werkelijk alles op kleding gebied dat elders op de wereld in de uitverkoop heeft gelegen! Voor een euro koop je een kledingstuk met een kaartje er nog aan van de canadese wintersale uit 1997. In de textielbizz kom je dan ook nog de rasta mannen tegen die voor een klein bedragje een prachtige rastapet voor je haken of heb je liever een pullover met de afbeelding van Haile Selassie of Bob Marley? Tweede hands badmatjes-wie heeft er hier een bad?? Of gordijnen met goudlamee..? Topper van de eeuw zijn de plastic stapelbare tuinstoelen..de shopkeepers zitten de hele dag gezellig met elkaar te kletsen en er wordt gekookt onder en naast de winkeltjes..een peuterspeelzaal is een onbegrepen gedachte en waarschijnlijk ook geen financiel haalbare kaart..halfblote peutertjes lopen overal tussendoor en vinden soms een slaapplaatsje tussen de koopwaar.Heb je echt een hele goeie locatie voor je nering dan is er de luxe van een golfplaten optrekje..als het dan even meezit woon je gewoon in je winkel en kun je de openingstijden rekken tot middernacht….olielampje erbij! Toch is er wel degelijk een scheiding op de markt..er is een gedeelte waar bv alleen de houtbewerking zit: zonder al teveel variatie kun je kiezen uit tweepersoonsbedden die allemaal met dezelfde beits zijn bewerkt..en ze zijn hier erg goed in bedbodems!! Klein stukje verderop, blijven we op de meubelboulevard, hetzij voor de niet meer levenden onder ons!! De keuze is groot: een enorme lichtblauwe kist, of misschien liever een witte met veel opvallende lijsten, en de keuze uit plastic gouden handvatten met engelen..Niet zulke goeie zaken lijken de masai te doen: dit trotse herdervolk hoort eigenlijk niet in de stad thuis..als een vreemde eend in de bijt zie je ze in groepjes bij elkaar hangen,hun opvallende rood en blauw geruite mantels omgeslagen..gladgeschoren hoofden en hun eeuwige rungu, (hun slag wapen van ebbenhout) in de aanslag..De masai zijn specialisten op farmaciegebied!! Op hun houten stellingen staan allerlei gebruikte jampotten met een nieuwe inhoud..op een stukje hardboard staat hun visitekaartje:Daktari-dokter!! En ze verkopen Dawa-medicijn..in ieder geval staat zeker een uitwerking vast voor ons mzungu’s: reken maar dat het laxeert!!! Naast de dawa kun je naar de kapper, verveelde vrouwen hangen in hun plastic stoel tot de volgende klant zich aandient..voor de keniaanse vrouwen zijn er verschillende opties: je kunt je haar laten plaiten, vlechtjes in de meest fantastische patronen laten knopen-en dan ben je zo maar een paar uur verder (maar wel mooi een week of drie van het gedoe rond je kapsel af) of straighten, het met chemicalien glad laten maken..kaalscheren of..en dat is het meest populair: een pruik kopen!! In de supermarket maar ook op de openbare markt ,kun je voor een klein bedrag een enorme keuze aan pruiken of haarstukjes uitzoeken..de kapsters verweven dat dan weer handig met je eigen haar en zo lijkt het of je in twee tellen weer helemaal up to date bent..Pffff, we moeten er niet aan denken..een pond puur synthetisch op je bol in de hitte! In dat geval worden we vriendelijk uitgenodigd om even plaats te nemen bij de meubelbekleders..protserige bankstellen die de regentijd trotseren..Heej mzungu!! Come into my shop and rest…?! Huh, no thanks. Het is net weer droog en het.laat zich raden wat er gebeurd als je op een nat bankstel gaat zitten!! Dan het café op de markt??:Zurige dampen komen uit het bouwsel van klei: de nieuwe lading bier is klaar!! De drink attributen liggen stand-by: halve gedroogde kalebassen, versgewassen voor de volgende klant!! Buurvrouw zorgt voor de snacks: zij rolt buiten de chapati’s en bakt samosa”s driehoekige flapjes met een vleesvulling..kersvers!!; haar buurman heeft toevallig net een geslacht schaap aan de haak van de winkel gehangen..uiteindelijk moe gewinkeld komen we weer thuis…Wie heeft er nog honger????

• 02 Juni 2012 - 21:12

Marijke:

Ik ruik en hoor het Afrikaanse leven als ik je verslag lees! Liefs.

• 03 Juni 2012 - 20:00

CoMu:

Dag An,
    Dank je voor je verslag. Wederom mooi verhaal waarin het Keniaanse leven weer goed beschreven wordt. Ik kan het bijna ruiken en proeven.
    Nog even en je bent weer in Nederland. heb van Zr. Lelia al n email gekregen dat ze het geld voor de tassen ontvangen heeft dus je hoeft niet meer op de piki piki.
    Groetjes en tot ziens...

• 06 Juni 2012 - 17:02

Monique En Geert Set:

lieve an,
    hardstikke goed werk en een prachtverslag.
    we volgen je !!!!!!!!!
    monique en geert

• 07 Juni 2012 - 06:56

Netty:

hallo anneke (en harold)

wat kun jij goed schrijven.
    bedankt voor de kaart. harold was te vlug weg, ik had een kadootje voor Mukeira mee willen geven, maar koop jij dat voor hem namens ons.
    Hier is alles okee, peetjie heeft gisteren een fantastische uitvoering gefloten
    groeten uit thull