Van hot naar her - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu Van hot naar her - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu

Van hot naar her

Door: Myrna

03 Juli 2013 | Kenia, Kisumu

Wat een week hebben we weer gehad, vol met indrukken.
Vrijdag 21 juni, de dag waar we allemaal zo naar uit hebben geleefd.
De dag van de doop begon met een paar hectische uren want voor negen uur moesten alle kinderen gewassen en aangekleed worden, de bedjes mooi opgedekt, het babyhome versierd en ook werd alle was weggewerkt.
Hoe het allemaal gelukt is, is me nog een raadsel maar met zweetpareltjes op onze hoofden konden we ons om half tien zelf om gaan kleden voor de grote dag.

In totaal werden 20 kinderen gedoopt en alle familie/ verzorgers kwamen naar het Babyhome. Zelfs voor onze zes weesjes was familie aanwezig bij deze bijzondere dag. Even slikken voor de meiden maar eigenlijk is het heel mooi dat er iemand is voor deze prachtige kinderen. Dus hebben ze samen de kinderen gedoopt de aanwezige familie als Godmothers en de meiden als Mothers, wauw!

Op verzoek van Mildred hebben Risha en Linda de openingsdans voor de doop meegedaan, dus daar gingen ze voorop in de stoet met het binnenbrengen van alle kinderen.
Na een hoop inzegeningen hebben ze samen met de Godmothers een kaarsje voor de kinderen gebrand en een kettingkje omgedaan waarna de uiteindelijke doop plaatsvond. Volgens traditie werd de doop afgesloten met een lunch en Sr. Augustine kan heerlijk koken. Zo lekker dat we volgende week bij haar op kippensoeples gaan, zeker een aanrader ook voor de volgende groep.

Daarna was het rennen en vliegen om de bus naar Kisumu te kunnen pakken. Een weekend in de stad is heerlijk maar het kost ook ontzettend veel energie, iedereen wil alles doen en meemaken.
Zaterdagavond hebben we vlakbij Kiboko Bay op het strand gebbq’t van marshmallows tot konijn en stokbrood en het leuke gezelschap maakte het tot een zeer geslaagde avond.

Linda heeft in totaal drie broeken en vijf shirtjes ingepakt dus we vonden het dit weekend ook tijd om naar Kibuye te gaan om stof te kopen en er zijn nu !negen! broeken in de maak bij Monica in Ugunja (naast hotel Ugunja Inn). Het concept van een baggybroek vond ze vreemd maar na een voorbeeldbroek te hebben laten zien kon ze wel lachen om onze ‘poep’broeken.

Zondagmiddag hebben we samen met Hankees en Helma de bus teruggepakt naar Rang’ala. Bij het Babyhome hebben we Linda, Angela, Risha en Milou achtergelaten en zijn we met zijn vieren (Hankees, Helma, Danielle en ik) doorgegaan naar Lwanda.
Anderhalf uur en een nieuwe band verder zijn we aangekomen bij het huis van de Rotary Doctors waar we heerlijk hebben geslapen in een verrukkelijk zacht bed, nogmaals bedankt:)!
Maandag is Danielle mee op pad gegaan naar de Esikulu Dispensary om daar mee te kijken bij het werk van Hankees en ben ik samen met Helma op bezoek gegaan bij haar projecten, geweldig! Acht nieuw op te starten mini-bussinesses en een papaja project met overal gedreven mensen. Als er gesproken wordt over contracten dan zie je de ingespannen gezichten en de volledige aandacht en passie voor het nieuwe bedrijf.

Risha en Milou zijn vrijdag ook op pad gegaan met Hankees om te kijken wat de Rotary Doctors precies doen. Als daarna Linda zegt dat ze blij is dat de groep weer bij elkaar is, want dat is wel zo gezellig dan weet ik dat het goed zit, wat een geweldige en gezellige groep.
Stuk voor stuk zijn het kanjers en de kunst van het samen leven gaat ze fantastisch af!

Lieve groetjes uit een prachtig land

• 06 Juli 2013 - 21:49

Adriënne:

Leuk om te lezen dat het goed met jullie gaat. Nog steeds jammer dat ik van de meiden helemaal geen verslagen krijg. Ben ook zo benieuwd naar hun ervaringen. Doe ze in elk geval veel groeten Myrna. En lieve groetjes terug voor jou! Adriënne

• 09 Juli 2013 - 12:46

Corry:

Ha Myrna,
    Leuk om weer n verslag te lezen. Bij mij komen de verslagen door als spam, dus moet ik er zelf attent op zijn om ze terug te plaatsen in postvak in.
    Maar het zijn er heel weinig. ook van jou komen er maar heel weinig door.(of je schrijft er weinig kan ook he?!)
    Maar ik lees dat alles ok is en dat is het belangrijkste. Geniet ze nog even. Hoop dat de Massai Mara ook mooi en leuk was. Veel dieren gezien?
    Groetjes en tot hoors...