Stageweek 2 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu Stageweek 2 - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu

Stageweek 2

14 Juni 2013 | Kenia, Kisumu

De teen
Vanaf dag 1 is Milou al gefascineerd door ‘de teen’ bij de Equator School. ‘De teen’ hoort bij een jonge vrouwelijke leerling die vier weken geleden van een piki-piki afgevallen is en daarbij de onderkant van haar grote teen helemaal heeft opengehaald. Gefascineerd volgt Milou de vorderingen van ‘de teen’ en bij de eerste aanblik was haar reactie: ‘Moet ze niet naar het ziekenhuis dan?’ Hier is dat niet het geval en met ontsmetten, pus en huid verwijderen en wat antibiotica moet het allemaal goed komen. Iedere ochtend weer staat Milou met haar camera in de aanslag om een foto te maken voor haar ‘teen volgboek’. Ik vind het persoonlijk knap dat ze ernaar kan kijken want het ziet er heel pijnlijk uit.

Uitdaging
Bij het leren kennen van een land hoort niet alleen het meeleven maar ook het mee eten. Voor Angela’s verjaardag hebben wij dan ook the best of both worlds bij elkaar gebracht.
We hebben het huis versierd en een heerlijke cake met chocolade gebakken maar ook (geheel volgens Keniaanse traditie) een kip geslacht. Dit begint in Rang’ala bij het zelf uitzoeken van je diner en dus.. op naar de schuur. In deze schuur lopen tientallen kippen rond en je mag daar zelf je kip uitkiezen. Met één kip in de rechterhand en één in de linkerhand heeft Risha besloten dat de kip in haar linkerhand het zwaarste is en dus ons maal. Om een beetje binding te krijgen met het beestje hebben ze hem heel toepasselijk ‘food’ genoemd.
Na een aantal voor sommige minder smakelijke handelingen hebben wij ’s avonds genoten van een heerlijk vers stukje gefrituurde kip, een echte aanrader!

Naast eigenhandig geslachte kip is er nog iets waar wij allen heel erg van genieten en dat zijn de Chapatis. Het is tot mijn persoonlijke uitdaging gemaakt om dit te leren maken.
Poging 1 begon met het kopen van het verkeerde meel en eindigde met een aangebrande pan en beteuterde gezichten. Poging twee begon met een uitdaging van head teacher Frank van Equator en eindigde met…
Na mijn eerste mislukte poging heb ik met Frank afgesproken dat Milou en ik zorgen voor meel, olie en kolen en hij voor vlees. Bij hoog en laag beweerde hij dat hij na een dag training nog steeds precies zou kunnen zien welke chapatis door mij waren bereid en helaas.. hij had gelijk. Een mooie ronde chapati is niet zomaar gemaakt maar ze waren (al zeg ik het zelf) heerlijk gelukt.
De pakken chapati mix zijn gekocht en we gaan samen verder met het perfectioneren en als we thuis zijn komen jullie dan proeven?

Music Festival
Dinsdag 4 juni zijn we met zessen met de Nursery meegegaan naar Ugunja voor het Music Festival. Dit is een festival waar kleuterscholen, basisscholen en middelbare scholen optreden. De optredens zijn in de vorm van zang, dans of een voordracht en van de stageplaatsen doen de Nursery en de Equator school mee. De eerste, tweede en derde plaats gaan door naar de regionals volgende week en daaropvolgend zijn nog de provincials en de nationals. De uiteindelijke winnaar wint een ontmoeting met de president van Kenya, dus wij moedigen de Nursery en Equator luid aan en ze zijn ook allebei door. Op naar de regionals volgende week!

Dit weekend lekker uitrusten in Kisumu maar ook naar de Masai Markt en een boottochtje vanaf Kiboko Bay met Pieter en Sarah.

Groetjes, Myrna