groep 10 laat iets van zichzelf zien - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu groep 10 laat iets van zichzelf zien - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu

groep 10 laat iets van zichzelf zien

Door: helma

14 Oktober 2012 | Kenia, Kisumu

De energie, de vriendschap en de betrokkenheid bij het Rangala weeshuis stijgen, evenals de temperatuur. We worden regelmatig op een tropische regenstortbui getracteerd, waarna de wegen nauwelijks begaanbaar zijn.

Maandag 8 oktober waren we te gast bij zowel een jongen als een meisjesschool om stage-mogelijkheden te onderzoeken. Beide scholen zijn door eerdere ervaringen met studenten, erg enthousiast. En na enige discussie komen we tot de conclusive dat we oog en ooronderzoek starten onder de studenten van de jongensschool, en dat we met voorlichtingsprogramma’s de meisjesschool gaan ondersteunen.
Programma’s met als doelstelling: hygiëne te verbeteren en daardoor ziektes terug te dringen. Ook een voorlichtingscampagne over het gebruik van (duurzaam) maandverband. Het draagt bij aan het terugdringen van absentie van de meiden als zij ongesteld zijn. Zodat ze geen leerachterstand oplopen ten opzichte van de jongens.
De studenten hebben er zin in.

Zo is Maaike met veel enthousiasme begonnen in het ziekenhuis. Veel werk rond HIV/Aids maar ook rondom kinderen, zwangerschappen en geboortes. Ze zal ongetwijfeld een bevalling gaan meemaken. Elvera werd door haar energie aangstoken en na één middag kwam ze thuis met de opmerking: “ik vind het werken op het laboratorium zo leuk dat ik overweeg om na deze opleiding een vervolgopleiding te beginnen” Tessa kreeg een extra compliment van Zr Mary Esther over haar inzet op de baby-afdeling: als ze de was moet doen komt ze regelmatig even kijken bij ‘haar’ baby’s.
Zr. Mary Esther is sowieso erg enthousiast over de creativiteit van ‘onze’ meiden, evenals over hun inzet.
Sylvie krijgt met het sminken van de kindersnoetjes alle kleintjes stil. Zij overziet situaties snel en weet goed te anticiperen. Kortom: het Rangala Children’s home is erg tevreden.

Dat de meiden ‘s avonds wel eens ‘op en afgeknapt’ zijn, zal niemand verwonderen. De hitte, hun toeweiding en aanpak zijn daar de oorzaak van. Het is wel belangrijk dat ze op tijd hun rust (kunnen) nemen, op tijd hun mandje induiken na een verfrissende douche.
De douche van Elevera is hopelijk snel in ere herseld, nu is ze vaak te vinden onder de frisse stralen van één van de andere douches.

Op vrijdag zijn we ingegaan op de uitnodiging van Corry Musters om de opening van een tweetal scholen in de omgeving bij te wonen. Wat een enorme kans om dit mee te kunnen maken. Honderden lachende kinderen die het geweldig vinden dat we er zijn, die ervoor knokken op de foto te komen en gillen van plezier als ze gekiekt zijn. Tuurlijk gaan we ervoor zorgen dat er afrukken terugkomen bij de scholen.
De gebouwen die geopend zijn, zien er ten opzichte van de huidige lokalen geweldig uit. Er is optimaal gebruik gemaakt van de financiële middelen die Baja ter beschikking heeft. Dat er veel, en veel meer geld nodig is moge duidelijk zijn. Er zijn nog geen dakgoten aangelegd, wat heel jammer is: het relatief schone regenwater stroomt nu ongebruikt weg. Wat zou het mooi zijn om aan het nieuwe gebouw goten te kunnen aanleggen, een watertank te kunnen doneren. Relatief veilig drinkwater voor al die dorstige monden, en voldoende water om je handen te kunnen wassen na het gebruik van het toilet. Eén van de scholen bouwt eco-toiletten: geweldig! Het leidt ongetwijfeld tot hogere oogstopbrengsten.

Kortom: we kijken terug op een inspirerende week: Groep 10 heeft zich opnieuw laten zien! (en hoe …… !!!!!)

Hartelijke groet,
Helma en Hankees

oh ja en iedereen: bedankt voor jullie reacties, die hebben we soms best (hard) nodig!

• 14 Oktober 2012 - 20:02

Ineke (coach):

Hallo Helma

Wat een enthousiasme straal je uit in je verslag. Het is ook zo geweldig om al deze omstandigheden mee te maken en wat leuk dat jullie met Corry en Kees zijn meegegaan want dit zijn belevenissen om nooit te vergeten. Ik hoop dat je ook de volgende periode zulke leuke verslagen kunt publiceren en doe iedereen daar in Rangala de groeten van ons.
    Liefs Ineke