mamma's... - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu mamma's... - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van kellebeekinkenia - WaarBenJij.nu

mamma's...

Door: An Dutij

27 Mei 2012 | Kenia, Kisumu

Mamma..!!

Jambo, Mamma..een oudere keniaanse vrouw groet je met respect op deze manier..je “acht “ haar hoog genoeg dat zij ook “jouw”moeder kan zijn..asante, karibu..is dan de juiste feed-back: dankjewel, welkom! Na deze plichtpleging, die erg belangrijk is in de normale keniaanse omgang, ben je meestal maatjes..een collega is niet jouw mamma, onze contactdames Millie en Consolata wel, maar ook ieder willekeurige oudere dame op straat die een momentje van je aandacht wil! Behalve de beleefdheidszinnen, is het ook belangrijk dat je een hand geeft: passeer je elkaar , dan mag het bij groeten blijven..Wil men echter je europeese haardos bewonderen, je rok of je handtas, dan moet je toch echt even beleefd een hand geven..in het begin zijn onze dames even in de war..wat is dit toch voor bijzondere hand-shake?? Een keer gewoon en kort, gevolgd door het beetpakken van de zelfde pols, en vervolgens weer gewoon…met verbazing kun je vervolgens een kort verhaaltje in het Luo aanhoren waarna je vriendelijk mag lachen:” Ehe heeeh.’.:bevestiging…bye! Vragen ze nou net om je bankrekeningnummer of is het alleen maar een complimentje over mooie blauwe ogen..? We grinniken aan beide zijden heel wat af!!
Voor onze knappe meiden is er natuurlijk nog een heel ander soort aandacht: hordes jonge mannen met racende hormonen nodigen hen uit :,achterop de fiets of de brommer..kom in mn winkel, dans met mij..Reken er maar echt niet op dat zij “ mamma’s” zien in de kellebeekdames!!
Voor de kinderen in de weeshuizen en op scholen zijn onze meiden dat weer wel!! Aandoenlijk om te zien hoe zij, jong als ze zijn, volkomen worden gezien als surrogaat-mamma..en hoe natuurlijk die rol de meesten van hen schijnt te passen..De behoefte aan moeders is daar enorm..de proffesionele verzorgers doen dit werk al jaren..enkele uitzonderingen daargelaten, is in de loop van de tijd het “moedergevoel’ er bij hen ingeschoten..of hebben ze dit exclusief voor hun eigen kroost bewaard!!En toch zal je maar zo’n onderbetaalde weeshuismoeder zijn..tijdens de nachtdienst helpen we soms mee: twee dames om alle 50 kinderen s’nachts te verzorgen! Het is een schokkende ervaring om in het stikdonker pasgeboren baby’s te voeden en te verschonen..gauw een olielamp gezocht en de prematuurtjes met een lepeltje melk geven.Op de grond liggen grote bergen luiers,terwijl de mamma een mobiele telefoon in haar mond steekt, waarvan de de zaklantaarn modus heeft aangedaan,legt ze voorzichtig zo’piepklein kaboutertje op de berg en verschoont haar met routine..
Ook Adrienne, de kellebeekdocente die hier op persoonlijke titel een tijd in het weeshuis werkt, poetst schijnbaar moeiteloos haar moeder-skills weer op..het nieuwe stralend middelpunt van de babyroom!
En daar sta je dan, 18 jaar en vers uit Nederland..een groep van 15 peuters om je heen die maar een ding van je willen…AANDACHT !! en veeeel!!( zoveel zelfs, dat een van onze meiden tijdens de dagopening geen gelegenheid had op de aandachtsvraag te reageren en dan , als vergelding en urgentiebevestiging, stevig door het desbetreffende kind in haar bil werd gebeten!!)
Mooi dat op het gebied van de liefde klaarblijkelijk geen kleurfilter zit!
En prachtig dat er in onze jonge studenten er een bronnetje wordt aangeboord dat ze zelf nog niet hadden herkend..wat hebben ze veel te bieden!! Er wordt heel wat afgekroeld en gezorgd..ook als peuters ziek zijn, snotneuzen of verschrikkelijk vieze broeken hebben..de grenzen van onze dames worden opgeschoven..precies wat de bedoeling is van de stage!
Ai, ouders!!: jullie kind-mamma’s gaan het zo moeilijk krijgen om straks afscheid te nemen van hun afrikaanse “leen-kinderen”!!Geweldig dat er zo veel soorten mamma”s zijn..!

• 27 Mei 2012 - 15:41

Marijke:

Ha Anneke, ook hier in Leiden is het lekker warm; misschien ook wel 30 graden, net als in Kisumu. We zitten nu na hard werken (ramen zemen, auto poetsen en 14! overhemden strijken) met een wit wijntje in de tuin. Ik heb je verslag net voorgelezen aan Alfred. Ook die vindt dat je dat fantastisch goed kan. Veel plezier en suc6 daar. Liefs van ons.

• 27 Mei 2012 - 18:26

Netty/Wil/Peetjie:

Hallo Anneke
    Het is hier super weer. De hele dag in de tuin gewerkt en het ziet er prachtig uit. We hebben net onze: saté gegeten.Als je terug bent maken we hem ook weer eens voor jullie.
    In Oirsbeek was weer het bekende eerste Pinksterdag lawaai. Gelukkig hadden we er weinig last van.
    Heel veel succes.We genieten van je verhalen.

• 27 Mei 2012 - 21:58

Harold:

Jambo Mamma!
    Al weer een nieuw blog, je computer doet het weer! Zet je er ook weer wat foto's bij! Mooi verhaal. Tot snel...

• 28 Mei 2012 - 08:16

Adriënne:

Wat een mooi verhaal weer An. En zo herkenbaar. Lieve groet en tot gauw. Adriënne

• 29 Mei 2012 - 07:55

Max Timmermans:

Erg leuk om weer is verhalen te lezen uit het mooie Kenia ! Rang'ala is echt een speciale plek die ikzelf dan ook nooit zal vergeten.

Max Timmermans ( groep 8 )

• 30 Mei 2012 - 17:43

CÉCILE:

WAT EEN LEUK VERSLAG EN ZO LUCHTIG EN BLIJ. eN WAT EEN KANS VOOR DEZE MEIDEN!!!!!!!!!!!!!!